Zorg voor Beter gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren.
Ik ga akkoord met het plaatsen van cookies (inclusief tracking cookies).
Niet akkoord en lees meer
Home Nieuws Nieuws 2019 februari Hygiënisch werken verbeteren met ‘Wie is de mol?’

Hygiëne

Hygiënisch werken verbeteren met ‘Wie is de mol?’ // 25/02/2019

Hoe zorg je ervoor dat iedereen zich op de werkvloer aan de hygiëneregels houdt? Bij zorgorganisatie Pieter van Foreest zochten ze naar een leuke manier om hygiënisch werken onder de aandacht te brengen. En dus speelden ze een spelletje ‘Wie is de mol?’

We hebben er een soort wedstrijd van gemaakt in plaats van alleen maar klinische lessen.

‘Door er een spel van te maken, kreeg ik iedereen echt wakker’, zegt kwaliteitsverpleegkundige Begüm Büyüknisan. Ze organiseerde de themamaand Hygiëne. ‘We hebben er een soort wedstrijd van gemaakt in plaats van alleen maar klinische lessen. Een van de spellen was “Wie is de mol?”. We hebben aan een aantal zorgmedewerkers gevraagd om de hygiëneregels te overtreden. Als zorgmedewerkers een collega zagen die zich niet aan de hygiëneregels hield, moesten ze die aanspreken. Als het een van de mollen bleken te zijn, kregen ze een kaartje met “Ik ben de mol” waar ze punten mee verdienden. Ook kregen ze punten met het maken van foto’s van situaties waar de hygiëne beter kon. Het team met de meeste punten won een taart.’

Spelelement verhoogt enthousiasme

We hingen hier en daar vieze handdoeken op, om te testen of medewerkers dat zouden merken.

‘We kregen heel veel enthousiaste reacties van medewerkers. Een medewerkers vroeg zelfs of de themamaand niet verlengd kon worden. Zorgmedewerkers werken erg hard. Als hygiënisch werken alleen maar aandacht krijgt door klinische lessen en feedback, verliezen ze hun interesse. Door het leuk te maken en er een spelelement in te brengen, krijg je medewerkers beter mee. We hebben tijdens de themamaand ook met een “black light” over de afdeling gelopen om te kijken of mensen hun handen goed hadden gewassen. En we hebben hier en daar vieze handdoeken opgehangen, om te testen of medewerkers dat zouden merken.’

Alcoholdispensers, prullenbakken en karren

‘Voorafgaand aan de themamaand hebben we naar alle randvoorwaarden gekeken. Waren er bijvoorbeeld voldoende en geschikte materialen beschikbaar? Zo hebben we overal alcoholdispensers opgehangen en nieuwe karren aangeschaft. De oude karren waren niet meer geschikt. Zo hadden de prullenbakken geen voetpedaal of deksel. Voorheen was er één kar per team. Dat vonden we een beetje weinig. Daarom hebben we er gelijk meer aangeschaft.’

Wat zijn de resultaten?

Pieter van Foreest onderzoekt ook wat de resultaten zijn van al deze acties. ‘Voorafgaand aan de themamaand hebben we een 0-meting gehouden. Hierbij hebben we gebruik gemaakt van een meetinstrument dat we samen met Vilans hebben ontwikkeld. Over een maand kijken we dan of we beter hebben gescoord. De resultaten worden dan weer teruggekoppeld bij de werkoverleggen met een teammanager erbij. Zo kan iedereen weer verder met “wat gaat goed en wat kan er beter”.’

'Ook gaan we posters ophangen van de tool Persoonlijke hygiëne in beeld waar instructies op staan als “opgestoken haar”, “geen oorbellen” en “korte mouwen”.'

JOUW REACTIE
Wil je een link invoegen in de tekst? Zet de link tussen vierkante haken: [www.zorgvoorbeter.nl]





Gratis nieuwsbrief

Meld je aan voor de gratis wekelijkse nieuwsbrief.

Bekijk nieuwsbrieven

Gratis nieuwsbrief

Meld je aan voor de gratis wekelijkse nieuwsbrief.

Bekijk nieuwsbrieven

Meer over Hygiëne