In het onderzoek heeft de Consumentenbond 101 verpleeghuizen gevraagd hun informatie te delen rondom wachttijden. Bij 47 procent van de verpleeghuizen duurt de wachttijd langer dan de norm, waarbij een half jaar geen uitzondering is. De rest van de verpleeghuizen kan geen goede inschatting maken van de wachttijd.
Lange wachtlijsten
'Behalve dat de wachtlijsten vaak lang zijn, blijkt uit het onderzoek ook dat verpleeghuizen die geen plek hebben binnen zes weken, verzuimen om te verwijzen naar een zorgkantoor', aldus de Consumentenbond. 'Bovendien geven ze niet of nauwelijks informatie over alternatieve vormen van zorg tijdens het wachten.'
Landelijk houdt het Zorginstituut via maandelijkse rapportages bij hoe lang mensen moeten wachten. 'Het overgrote deel van de cliënten vindt een passende plek binnen de tijd die daarvoor staat. Het is de taak van de zorgkantoren om dat goed te regelen en mensen ondertussen goed op de hoogte te houden', aldus Staatssecretaris Martin van Rijn. De afgelopen periode is geconstateerd dat dit deel beter kan en moet. De Nederlandse Zorgautoriteit zit hier bovenop en verlangt van de zorgkantoren dat zij dit snel verbeteren.
Financiële consequenties
De lange wachtlijsten hebben ook financiële consequenties voor de cliënten. Voor de thuiszorg die veel mensen krijgen, geldt geen eigen bijdrage en geen eigen risico. Dit verandert met een indicatie voor het verpleeghuis. 'Consumenten die op de wachtlijst belanden, krijgen overbruggingshulp vergoed uit de Wet langdurige zorg. De eigen bijdrage daarvoor kan oplopen tot honderden euro’s per maand', meldt de Consumentenbond.
Lees meer op Zorg voor Beter