Zorg voor Beter gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren.
Ik ga akkoord met het plaatsen van cookies (inclusief tracking cookies).
Niet akkoord en lees meer
Home Nieuws Nieuws 2017 mei Samen met laaggeletterden de zorg verbeteren

Diversiteit in de zorg

Samen met laaggeletterden de zorg verbeteren // 22/05/2017

Wat zijn de ervaringen van laaggeletterden? En wat kun je als zorgverlener doen? Drie huisartsenpraktijk werken met laaggeletterde patiënten, Vilans en Pharos aan betere zorg en begeleiding. Tips: houd teksten kort en krachtig. En: hang foto’s van zorgverleners in de praktijk op.

patiënt met zorgverlenerMeer aandacht voor laaggeletterden is van groot belang, zij krijgen niet altijd de zorg die zij nodig hebben. Daarom werken drie huisartsenpraktijken, samenwerkingspartners en laaggeletterde patiënten van 2016 tot 2019 samen in een project, ondersteund door Vilans en Pharos. Het doel is te komen tot effectieve zorg en ondersteuning van patiënten met beperkte gezondheidsvaardigheden.

Ervaringen van laaggeletterden

Hoe ervaren laaggeletterden de zorg? Voor velen van hen blijkt het lastig om duidelijke informatie over medicijnen te vinden en om uitleg of gezondheidsadviezen met veel medisch jargon te begrijpen. Niet begrijpen leidt vaak tot niets doen. Laaggeletterden weten vaak niet wat ze moeten doen of ze zijn bang het verkeerde te doen. Veel laaggeletterden hebben hierdoor een laag zelfbeeld. Dat kan leiden tot het niet meer openen van brieven, financiële problemen en zelfs tot isolement.

Laaggeletterdheid herkennen

Volgens praktijkverpleegkundige Gonnie Vollebregt van gezondheidscentrum Hoograven in Utrecht is laaggeletterdheid vaak pas in een laat stadium en bij toeval zichtbaar. Diana Terwint, praktijkondersteuner in Kerkrade: 'Volgens de cijfers zijn er in onze regio veel laaggeletterde mensen. We herkennen ze niet goed, het is ons duidelijk dat we hier nog een inhaalslag te maken hebben.'

Vragen stellen tijdens het consult

De zorgverleners van de deelnemende huisartsenpraktijken zijn zich bewuster van laaggeletterdheid dan voorheen. Tijdens consulten stellen ze nu bijvoorbeeld de volgende vragen:

  • Hoe vaak heeft u hulp nodig bij het invullen van formulieren?
  • Wat vindt u van de informatie die u ontvangt in folders en teksten?
  • Wilt u mij vertellen wat u heeft begrepen uit dit gesprek? (teach back-methode)
  • Wilt u mij vertellen welke scholing u heeft gehad en wat uw werk is?
  • Mag ik in onze administratie/uw dossier opnemen dat u laaggeletterd bent, zodat andere zorgverleners hiervan op de hoogte zijn en goed met u in gesprek kunnen gaan?

En doorvragen

Als de patiënt zelf iets zegt over wat hij niet begrepen heeft of de aandacht probeert af te leiden om laaggeletterdheid te verbergen, vragen de zorgverleners door. Zo zegt een van de deelnemende praktijkondersteuners: 'Als iemand terugkomt voor een klacht, maar de medicatie van het vorige contact niet heeft opgehaald, dan vraag ik hoe dit soort dingen gaan. Of de patiënt het hier moeilijk mee heeft.'

Tips van laaggeletterden

Bij een van de praktijken ging een groep laaggeletterde patiënten op bezoek. Daar kwamen tips uit voort over de communicatie en het inrichten van de praktijk: 

  • Houd teksten kort en krachtig, maximaal 10 tot 12 woorden. 
  • Voeg op de website de mogelijkheid van een voorleesknop toe
  • Hang foto’s van zorgverleners op, zodat ze herkenbaar zijn
  • Zet adresgegevens, tijden en telefoonnummers vetgedrukt

Lees meer tips en ervaringen van laaggeletterden in het artikel Nieuwe inzichten door samenwerking met laaggeletterden' (pdf). Dit artikel van Jeroen Havers (Vilans), Jeanny Engels (Vilans), Maria van den Muijsenbergh (Pharos) en Hester van Bommel (Pharos) verscheen in april in het blad 'TPO De Praktijk'.

Lees meer

JOUW REACTIE
Wil je een link invoegen in de tekst? Zet de link tussen vierkante haken: [www.zorgvoorbeter.nl]





Gratis nieuwsbrief

Meld je aan voor de gratis wekelijkse nieuwsbrief.

Bekijk nieuwsbrieven

Meer over Diversiteit in de zorg