Zorg voor Beter gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren.
Ik ga akkoord met het plaatsen van cookies (inclusief tracking cookies).
Niet akkoord en lees meer
Home Nieuws Nieuws 2019 februari Bezoekers geven Zorg voor Beter een 8,5

Continentie

Bezoekers geven Zorg voor Beter een 8,5 // 22/02/2019

Bezoekers van het kennisplein Zorg voor Beter zijn heel tevreden met de informatie op de website. Het gemiddelde rapportcijfer dat bezoekers aan Zorgvoorbeter.nl geven is een 8,5. Dat is het resultaat van het gebruikersonderzoek van Zorg voor Beter dat in januari 2019 is gehouden. In totaal vulden 1.813 mensen een digitale vragenlijst in.

Overzichtelijk en duidelijk

Over het algemeen wordt het kennisplein Zorg voor Beter goed gewaardeerd: de overzichtelijke website, met goede, nuttige en duidelijke informatie.

Eigenlijk alle kennis die je nodig hebt, vind je hier in overzichtelijke artikelen en duidelijke taal  

Men waardeert bovendien de begrijpelijke taal, actuele onderwerpen, handige tips voor de werkvloer die bruikbaar in de praktijk zijn. Kortom: bezoekers vinden er de informatie die ze nodig hebben. Informatie die gericht is op het verbeteren van de kwaliteit van de zorg, praktische tips en praktische instrumenten zoals stappenplannen, handreikingen en meetinstrumenten worden het meest gewaardeerd. Omdat Zorg voor Beter zo veel informatie bevat. Is het wel een aandachtpunt om de overzichtelijkheid van de website te behouden.

Een keigoede site boordevol met de nieuwste informatie over thema’s in de zorg. Wat ik heel fijn vind aan deze site is de elearnings, de artikelen en filmpjes.

Een suggestie die meerdere bezoekers deden, is om meer met korte samenvattingen te werken en het verbeteren van de zoekfunctie. Ook is er behoefte aan korte overzichtsdocumenten waar de belangrijkste informatie op is samengevat. Zorg voor Beter zal hieraan gaan werken.

Verbeterpunten

Een verbeterpunt is de ervaren bruikbaarheid en toepasbaarheid van de informatie. Bezoekers geven aan meer over casuïstiek te willen lezen, en ook zouden meer werkvormen die in het team gebruikt kunnen worden gewaardeerd worden. Een deel van de bezoekers geeft ook aan graag meer informatie per sector te ontvangen, bijvoorbeeld specifiek voor de thuiszorg. Zorg voor Beter zal hiermee aan de slag gaan.

Lia Davelaar, projectleider van Zorg voor Beter: ‘We zijn heel blij met alle feedback die mensen in het gebruikersonderzoek hebben gegeven. Veel bezoekers hebben de moeite genomen om goede suggesties te doen in open antwoorden. Bijvoorbeeld op welke onderwerpen ze nog informatie missen. De komende tijd gaan we hier goed naar kijken en met deze informatie de website verder uit breiden en verbeteren. En we zijn supertrots op het mooie rapportcijfer (8,5) dat mensen gemiddeld geven. Blijkbaar zitten we op de goede weg. We zullen er alles aan doen om deze waardering te behouden!

Een bezoeker schreef: "De informatie sluit erg goed aan bij wat er leeft in ons werkveld (VVT) en waar we ons als opleiders mee bezig houden. Ik vind het de beste informatiesite die er is en lees alle koppen en vaak ook de volledige inhoud van de nieuwsbrief en artikelen. Ook stuur ik regelmatig informatie door naar collega’s in de organisatie omdat het om nieuwe ontwikkelingen gaat of andere inzichten, bijvoorbeeld overbodige handelingen of methodisch werken."

Alle lagen van de organisatie

Het gebruikersonderzoek geeft ook goed inzicht in wie precies de bezoekers van Zorg voor Beter zijn. De bezoekers bevinden zich in alle lagen van de organisatie en zijn verzorgenden, verpleegkundigen, kwaliteitsmedewerkers, opleiders tot en met teamleiders. Uit het onderzoek blijkt dat de verdeling van functies van de bezoekers als volgt is:

  • Verzorgenden (30%)
  • Verpleegkundigen (30%)
  • Staf, kwaliteits- of beleidsmedewerker (9%)
  • Docent of praktijkopleider (9%)
  • Teamleiders (3%)
  • Paramedicus, psycholoog, maatschappelijk werker (3%)
  • Leerling of student (2%)

Het overgrote deel werkt in een verpleeghuis, woonzorgcentrum, kleinschalig wonen of thuiszorg (77%).

De informatie wordt gebruikt voor:

  • Up-to-date blijven (92%)
  • Vakkennis op peil houden (75%)
  • Directe toepassing in de zorg (50%)
  • Instructie van zorgmedewerkers (44%)
  • Bijscholing en opleiding (37%) 
  • Implementatietrajecten (17%)
  • Beleidsplannen (15%)

Doorsturen naar collega’s

Ondanks dat Zorg voor Beter een groeiend aantal bezoekers heeft, gaven veel bezoekers aan dat Zorg voor Beter nog meer bekendheid moet krijgen. Veel respondenten gaven aan dat ze ook hun collega’s attenderen op Zorg voor Beter

Vaak ben ik door deze site eerder op de hoogte van nieuwe ontwikkelingen dan mijn eigen organisatie of collega’s.

en informatie doorsturen. Daar zijn we erg blij mee! Iemand schreef: ‘Zorg voor Beter is erg informatief en bij de tijd. Door de nieuwsbrief weet je wat er leeft in de zorg. Ik adviseer iedereen die in de zorg en vooral de thuiszorg werkt zich op de nieuwsbrief te abonneren.

 

Attendeer je collega's!

JOUW REACTIE
Wil je een link invoegen in de tekst? Zet de link tussen vierkante haken: [www.zorgvoorbeter.nl]





Gratis nieuwsbrief

Meld je aan voor de gratis wekelijkse nieuwsbrief.

Bekijk nieuwsbrieven

Gratis nieuwsbrief

Meld je aan voor de gratis wekelijkse nieuwsbrief.

Bekijk nieuwsbrieven

Meer over Continentie