Zorg voor Beter gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren.
Ik ga akkoord met het plaatsen van cookies (inclusief tracking cookies).
Niet akkoord en lees meer
Home Nieuws Nieuws 2014 oktober Hoe kun je de eigen regie van de cliënt vergroten?

Familieparticipatie

Hoe kun je de eigen regie van de cliënt vergroten? // 03/10/2014

De cliënt de ruimte geven om zijn verhaal te doen is belangrijk bij het vergroten van de eigen regie van de cliënt. Ook is het belangrijk om de tijd te nemen voor de cliënt.  Dat is een van de bevindingen van het afstudeeronderzoek van Ellen Stevens voor de studie Toegepaste Gerontologie bij Fontys. Zij deed onderzoek naar welke factoren de eigen regievoering bij cliënten van de thuiszorg en hun mantelzorgers vergroten.

Open dialoog en tijd voor de cliënt

Op basis van observaties van zorgmomenten en interviews met 16 oudere cliënten en 7 mantelzorgers van 'Zorg aan huis' van Archipel heeft ze deze factoren in kaart gebracht. Naast de ruimte voor een open dialoog is ook de bejegening door zorgmedewerkers cruciaal. Krijgen cliënten en mantelzorgers de ruimte om ideeën, wensen en problemen naar voren te brengen? Het gaat hierbij vooral om de aandacht en tijd die de zorgmedewerker heeft. Als een zorgmedewerker gehaast een woning van een cliënt of mantelzorger binnengaat, geen oogcontact zoekt en weinig aandacht heeft voor de huidige situatie, dan zal hij of zij geen signalen oppikken. Ook is het voor de cliënt of mantelzorger dan moeilijker om  haar wensen te uiten.
Andere factoren die van invloed zijn:

Te veel óf te weinig sympathie is een belemmering

Ervaart de cliënt veel sympathie voor de zorgmedewerker, dan wil de cliënt de zorgmedewerker niet teveel belasten. Is de verhouding met de zorgmedewerker minder prettig dan is de cliënt bang om iets te zeggen, omdat hij een vervelende reactie verwacht.

Oplettendheid en informatie op maat

Cliënten vinden het prettig als de zorgmedewerker hun situatie goed monitort en zo de juiste informatie op het juiste moment kan geven. Het gaat dan vaak om praktische kleine dingen, die de belemmeringen van de ziekte of beperking verzachten of compenseren.

Regievoeren kan op verschillende manieren

De manier waarop cliënten en mantelzorgers eigen regie voeren en ervaren is zeer verschillend. Cliënten en mantelzorgers kiezen bij het voeren van eigen regie meestal niet 100% voor het ene uiterste (alles laten regelen) of voor het andere uiterste (alles in eigen beheer). Daarom is het belangrijk om per cliënt en mantelzorger te kijken hoe iemand is gewend zijn zaken te regelen.

Gevoeligheid ontwikkelen

Jeanny Engels zelfredzaamheidJeanny Engels, expert Zelfredzaamheid van Zorg voor Beter: ‘Het is nog best wikken en wegen hoe cliënten te ondersteunen in eigen regie. Het afstudeeronderzoek van Ellen Stevens geeft aandachtspunten voor zorgverleners en beleidsmakers. Het komt aan op: houding, dialoog met cliënt én mantelzorger, en timing (juiste informatie op juiste moment). Maar bovenal cliënt én mantelzorger de ruimte geven en helpen om hun wensen kenbaar te maken. Dit onderzoek laat vanuit de praktijk zien hoe zorgverleners de eigen regie kunnen vergroten. Het is belangrijk dat zij een gevoeligheid ontwikkelen voor de diverse manieren waarop cliënten eigen regie willen voeren.

Lees meer

Gratis nieuwsbrief

Meld je aan voor de gratis wekelijkse nieuwsbrief.

Bekijk nieuwsbrieven

Meer over Familieparticipatie