Zorg voor Beter gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren.
Ik ga akkoord met het plaatsen van cookies (inclusief tracking cookies).
Niet akkoord en lees meer
Home Nieuws Nieuws 2018 november Wat doe je als een robot een maatje wordt van een cliënt?

Vernieuwend zorgen

Wat doe je als een robot een maatje wordt van een cliënt? // 23/11/2018

In je dagelijkse werk krijg je te maken met lastige vragen, die je zorgvuldig moet afwegen. Hoe beslis je wat goed is voor jouw cliënt?

Aan de hand van 6 casussen vragen we je mening over ethische dilemma’s in de ouderenzorg. Deze keer: Wat doe je als een robot een maatje wordt van een cliënt?

Casus: Robotkat als maatje

Mevrouw Peeters is dol op dieren. Toen ze thuis woonde had ze twee katten, een lapjeskat en een zwart-witte kater. Maar in het verzorgingshuis zijn katten niet toegestaan. Mevrouw Peeters zeurt nu al jaren dat ze zo graag een huisdier wilt. Haar verzorgers zoeken naar een oplossing en besluiten om een robotkat aan te schaffen, voor de hele groep.

Mevrouw Peeters was dolblij toen ze het robotkatje zag. Samen met de andere bewoners van de groep gaven ze de kat een naam: Klaartje. Mevrouw Peeters knuffelt en borstelt haar elke dag en als haar dochter op bezoek komt, laat ze Klaartje trots zien. Ook de andere bewoners zijn gehecht geraakt aan de kat.

Na een maand wordt Klaartje weggehaald van de groep. De robotkat wordt ingezet bij andere bewoners. Het is namelijk te duur om voor elke woongroep een robot aan te schaffen. Mevrouw Peeters kan niet geloven dat ‘hun’ kat weg moet en is ontroostbaar. ‘Ik mis mijn maatje’ zegt ze steeds.

Wat vind jij?

Wat zou jij doen of adviseren in deze situatie? Vul de poll in en geef je reactie.

Wat zou jij doen of adviseren in deze situatie?
 
0%
 
64%
 
2%
 
14%
 
13%
 
4%
Aantal stemmen: 201

JOUW REACTIE
Wil je een link invoegen in de tekst? Zet de link tussen vierkante haken: [www.zorgvoorbeter.nl]



Reacties

Diana 3/12/2018

Als deze robotkat zo’n voordeel en veel liefde geeft voor meerdere zorgvragers, direct een actie op touw zetten zodat elke woongroep of afdeling over deze “kat” kan beschikken.
(Ik ben zelf geen katten liefhebber)


romy lulofs 29/11/2018

vind de stelling erg goed


Alie 27/11/2018

Mw. gaf al jaren een zorgbehoefte aan. Het team gaat hiermee aan de slag om deze behoefte te vervullen. Besluiten dan om de kat aan te schaffen voor de groep. Mw blij, overige clienten blij zorg blij omdat het voorziet in de zorgbehoefte. Zoals ik het zie een weloverwogen keuze geweest. Argument dat het te duur is voor ieder groep 1 aan te schaffen is in mijn ogen geen weloverwogen keuze, de vraag speelt daar niet.ook heb je niets begrepen wat de inzet van de kat voor gevolgen heeft voor mw,medeclienten en familie.Ook het team zal wel drie keer nadenken voordat ze weer met een initiatief komen.


ralf 27/11/2018

Ik zou eerste de discussie aangaan waarom er geen kat / huisdier op de woongroep zou mogen verblijven.
mocht dan toch een robot kat het best passend zijn, voor 88 euro heb je er een op Amazon. Dus het financiële argument weegt niet op tegen de kosten die gemaakt moeten worden om vervangende waardevolle dag invulling te realiseren.


Rowe 27/11/2018

Mooi om te horen dat er een alternatief voor een huisdier is gevonden voor mw. Peeters. Maar lees dat andere bewoners er ook plezier aan beleven.
Ik zou aan alle familie van de betrokkenen bewoners vragen om een bijdrage.
Daarnaast ook de instelling vragen voor een bijdrage. Die hebben uiteindelijk goed keuring gegeven voor de robotkat. Eventueel ook fondsen werven of activiteit organiseren om zo de robotlat weer op de afdeling te krijgen.


Mary Bakker 27/11/2018

Het is al triest dat dit gebrek aan aandacht ingevuld dient te worden door een robotkatje. Maar gelukkig was mevrouw en de hele afdeling hier best tevreden mee. Het laten rouleren van de robotkat is een (tussen)oplossing mits duidelijk wordt uitgelegd aan mevrouw en de andere bewoners.
een andere oplossing is het inschakelen van een fondsenwerver. Deze persoon ziet (heel vaak) kans om gelden te verwerven voor het aanschaffen van robotpoezen en/ of overige benodigdheden zoals spelmateriaal, tovertafels enz. Vraag eens bij uw instelling of er een fondsenwerver aanwezig is, vaak is dit op de werkvloer niet bekend.
Veel succes. Aandacht is echt heel belangrijk en zich hechten aan een robotpoes kan het verblijf in een verzorgingshuis lichter maken. Mary


Anke 27/11/2018

Mevrouw zeurt?
Volgens mij geeft ze een behoefte/wens aan.


Marianne Waling-Huijsen 26/11/2018

Gehechtheid aan een dier is heel groot, dat weet iedereen. Dus bijvoorbaat had dit mee moeten wegen met de beslissing een robotkat toe te staan op de afdeling van mevrouw Peeters. De poes weer weghalen is onacceptabel als er zo’n band is ontstaan tussen mevrouw en de poes. Voor die andere afdeling had een andere oplossing gevonden moeten worden of men had in gesprek moeten gaan met bewoners en familie van de andere afdeling en van de afdeling van mevrouw Peeters om te bekijken of er geld in te zamelen is voor nog een robotkat.


Gratis nieuwsbrief

Meld je aan voor de gratis wekelijkse nieuwsbrief.

Bekijk nieuwsbrieven

Meer over Vernieuwend zorgen