Mensen met vergevorderde dementie wonen volgens Walburg meestal thuis totdat het echt niet meer gaat. 'Dan komen ze in het verpleeghuis; tegenwoordig steeds vaker in een kleinschalige woonvoorziening. De zorg die dan gevraagd wordt is complex. Het zijn kwetsbare mensen waarbij geheugenproblemen en veranderd gedrag, ook wel probleemgedrag genoemd, het meest naar voren treden.'
Walburg schrijft in haar stuk dat de opleidingen zich nog niet hebben aangepast aan deze verandering in het zorglandschap. 'Verzorgenden en verpleegkundigen worden in de reguliere opleidingen nog niet goed toegerust met kennis over dementie en vaardigheden voor het omgaan met deze ernstige hersenziekte. Jonge verzorgenden worden in het diepe gegooid.'
Praktische vaardigheden missen
Johanneke van der Bijl, expert Dementie op Zorg voor Beter, herkent de observatie van Walburg. 'In de meeste opleidingen is wel aandacht voor het ziektebeeld, de verschillende verschijningsvormen en bijbehorende kenmerken, maar weinig voor het leren van praktische vaardigheden zoals goed kunnen observeren en verschillende benaderingswijzen. Die vaardigheden zijn juist heel belangrijk voor goede zorg omdat mensen met dementie hun omgeving anders waarnemen en prikkels anders beleven.'
Een speciale opleiding
Lees het hele opiniestuk van Maya Walburg op de website van Trouw.
Verzorgende psychogeriatrie Maya Walburg vindt dat de complexe zorg voor mensen met dementie onvoldoende wordt gedragen door goedopgeleide en ervaren mensen. 'Tel daar de onderbezetting op in de woonvoorzieningen voor mensen met deze ziekte bij - één verzorgende op acht bewoners kan echt niet - en er gebeuren ongelukken.'
Zij pleit daarom voor een specialisatie psychogeriatrie tijdens de opleiding tot verzorgende of verpleegkundige. Niet alleen na de opleiding, want dat wordt volgens Walburg nog te weinig gedaan.
Leren op de werkvloer
Wat vind jij: is een specialisatie in de opleiding nodig? Laat het ons weten met een reactie onder dit bericht.
Van der Bijl denkt dat het steeds weer bijleren in de praktijk ook heel belangrijk is. 'Je bent er niet met alleen een specifieke opleiding. Het bijleren vraagt om een goede teamsamenstelling waarin meer en minder ervaren zorgverleners samenwerken. (Bij)scholing op de werkvloer is nodig om binnen concrete praktijksituaties anders te leren waarnemen en beter te leren begrijpen hoe mensen met dementie, alledaagse situaties beleven en hoe je je handelen als zorgverlener daarop kun afstemmen. Een e-learning vormt daarbij een goed hulpmiddel, maar leer ook van elkaar tijdens het werk of bespreek het onderwerp tijdens werkoverleggen.'
Zelf aan de slag
Hoe zorg je er als zorgmedewerker dat iemand met dementie zich prettig voelt? Hoe kun je onbegrepen gedrag bij mensen met dementie voorkomen? En hoe ga je ermee om als dit gedrag toch ontstaat? Deze vragen staan centraal in de e-learning ‘Leren over dementie’. Het Trimbos-instituut heeft hem speciaal ontwikkeld voor medewerkers in de zorg als bij- en nascholing en voor leerling helpenden en verzorgenden (niveau 2 en 3) op ROC’s.
Een licentie voor de e-learning kost 25 euro. Voor organisaties zijn mogelijkheden tot korting bij aanschaf van meerdere licenties, maar je kunt Leren over dementie ook zelfstandig volgen. De e-learning is voor 6 punten geaccrediteerd bij het Kwaliteitsregister V&VN. Kijk voor meer informatie op de website lerenoverdementie.nl.
https://vimeo.com/99834477