Toon zoekbalkToon menu

Kennisplein voor verpleging, verzorging, zorg thuis en eerste lijn

Hygiëne

Zo onderhoud je tijdens de coronacrisis contact op afstand 19/03/2020

Vanwege de uitbraak van het coronavirus sluiten verpleeghuizen de deuren voor bezoekers. Hoe kunnen mantelzorgers, vrijwilligers en familieleden dan toch nog contact blijven houden met cliënten? Op deze pagina zetten we een aantal handige hulpmiddelen over zorg en contact op afstand op een rij.

Nettie Goedgeregeld

Via deze app kunnen cliënten contact houden via een video- of telefoongesprek met een welzijnscoach. Naast het sociale contact, registreert de app op afstand een aantal belangrijke meetwaarden, zoals temperatuur en indien nodig saturatie. Deze waardes en bevindingen komen in een Persoonlijke Gezondheid Omgeving (PGO). Dit hoeven cliënten en zorgmedewerkers dus niet zelf te doen. 

BeterDichtbij

BeterDichtbij heeft een digitale chatdienst waardoor het voor patiënten mogelijk is digitaal contact te hebben met hun eigen arts. De digitale chatdienst is tijdens de coronacrisis kosteloos beschikbaar voor alle ziekenhuizen in Nederland.

Therapieland

Zorginstellingen kunnen vanwege de coronacrisis gratis gebruik maken van beeldbellen via Therapieland.

Telefoonlijnen

Verschillende organisaties hebben telefoonlijnen geopend om een luisterend oor te bieden aan ouderen die nu minder bezoek ontvangen.
Lees meer

Digitale vaardigheden vergroten

Voor ouderen die niet digitaal vaardig zijn, worden bestaande trainingen breder beschikbaar gesteld. Het Ouderenfonds heeft daarvoor het programma Welkom Online.

De bibliotheken maken samen met het SeniorWeb hun aanbod en vrijwilligers (zoals oefenen.nl, klik&tik, digisterker) beschikbaarder en toegankelijker.

Zorgmedewerkers

Om zorgmedewerkers digitaal vaardiger te maken is er de website Digivaardigindezorg.nl. Daarop vind je oefeningen en uitleg.

Om ervoor te zorgen dat iedere zorgverlener zo goed mogelijk zorg op afstand kan leveren, neemt de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) de eventuele belemmeringen weg. Beperkende voorwaarden worden buiten werking gesteld. Je kunt denken aan een contractvoorwaarde in de NZa-regels of de verplichting van face-to-facecontact.

Videobellen

WhatsApp

Een van de mogelijkheden voor ouderen om contact te houden met familieleden en mantelzorgers is videobellen met WhatsApp. Download hier een eenvoudige instructie over videobellen voor zowel iOS als Android.

Facetime

Facetime is een app op Apple-apparaten. Met je iPad kun je videobellen met anderen die Facetime op hun iPad of iPhone hebben.

Skype

Ook met Skype kun je videobellen. Lees hier hoe je dat kunt instellen voor ouderen.

Zoom

Zoom is een videobeldienst die te vergelijken is met Skype.

Helpdesk Welkom Online

Vanwege het coronavirus start het Ouderenfonds samen met VodafoneZiggo en Samsung de gratis Helpdesk Welkom Online. Mensen kunnen de Helpdesk Welkom Online bereiken op werkdagen van 9.00 uur tot 17.00 uur via 088-344 2000 (gratis).
Lees verder

Privacy

Zorgverleners moeten er wel op letten dat zij via o.a. WhatsApp, Skype en Facetime geen overleg voeren óver cliënten. Dit mag alleen via systemen die speciaal voor de zorg gemaakt zijn waarin de privacy van cliënten goed is beschermd.

Reageer op deze pagina

JOUW REACTIE
Wil je een link invoegen in de tekst? Zet de link tussen vierkante haken: [www.zorgvoorbeter.nl]



Reacties

Christina Corputty 23/3/2020

Een vraagje, hoe gaat het met ontvangen van Post. Kinderen in de straat willen kaarten maken voor ouderen in de straat en zorgcentra's in de buurt. Als begeleider van de extramurale zorg, zou ik de deelnemers van de dagopvang eigenlijk ook een kaart willen sturen. Kan dit wel of niet.

groet,
Christina Corputty


Cookies op de website van Zorg voor Beter

Zorg voor Beter gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren.
Ik ga akkoord met het plaatsen van cookies (inclusief tracking cookies).
Niet akkoord en lees meer