Verzorgend wassen wordt ook wel wassen-zonder-water genoemd. Bij verzorgend wassen gebruik je geen water, zeep en handdoeken, maar voorverpakte en verwarmde washandjes of doekjes met een speciale reinigende en verzorgende lotion. Verzorgend wassen heeft voordelen voor de cliënt én voor de zorgmedewerker. Voor de cliënt is het minder belastend en zorgmedewerker hoeven niet met waskommen te slepen.
Verzorgend wassen structureel inzetten
Er zijn veel leveranciers die producten leveren om verzorgend te wassen. Om deze nieuwe methode voor lichamelijke verzorging succesvol en structureel in te zetten in jouw organisatie is een weloverwogen keuze voor een leverancier volgens Zorg voor Beter-expert Hanneke Knibbe van essentieel belang. 'Je moet je daarbij realiseren dat het niet alleen gaat om het leveren van een goed product en het verstrekken van adequate informatie aan alle betrokkenen, maar ook om het organiseren van passende begeleiding bij de introductie, implementatie en follow-up (ook op langere termijn).'
Begeleiding bij introductie van verzorgend wassen
Knibbe benadrukt dat verzorgend wassen meer is dan een andere manier van wassen: 'Het is een andere wijze van lichamelijke verzorging, een ander 'wasconcept'. Ervaring met innoveren en implementeren en het kunnen omgaan met cultuur- en gedragsaspecten zijn ook belangrijke randvoorwaarden om verzorgend wassen in te voeren.' Niet alle leveranciers bieden dezelfde ondersteunende diensten aan. De ervaring van de leverancier in het begeleiden van de introductie en implementatie van verzorgend wassen kan echter wel medebepalend zijn of de invoering van verzorgend wassen succesvol verloopt. Dit is dus een belangrijk aandachtspunt. Knibbe: 'Wij geven dan ook het advies om in gesprekken met leveranciers te vragen naar hun ervaring met het begeleiden van de implementatie van verzorgend wassen en de borging op langere termijn. Deze checklist begint daarom met vragen rond de implementatie die je aan de leverancier kunt stellen'.
Kiezen met de checklist
Waar je nog meer op kunt letten vind je in de checklist. Deze lijst is niet wetenschappelijk onderbouwd, maar geeft je wel handvatten om tot een goede keuze te komen. 'Je kunt het beste het gesprek aan gaan met twee of drie leveranciers', aldus Knibbe. 'De resultaten van deze besprekingen kun je met elkaar vergelijken en vergelijken met je eigen behoeften en wensen. Test ook vooral de producten van verschillende leveranciers. Zo kom je uiteindelijk tot een goede afweging.'
Lees meer op Zorg voor Beter