Toon zoekbalkToon menu

Kennisplein voor verpleging, verzorging, zorg thuis en eerste lijn

Verbeteren doe je zo

Brochure: calamiteiten melden aan de IGZ 30/12/2016

Waar mensen werken, worden fouten gemaakt. Dat geldt ook voor de zorg. Van fouten kun je leren, zodat de kans op herhaling zo klein mogelijk wordt. Maar wanneer is een fout een calamiteit? De Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) heeft een brochure gemaakt met uitleg over calamiteiten en uitleg over wanneer een zorgorganisatie deze aan de inspectie moet melden.

Wat is een calamiteit?

Er is sprake van een calamiteit als een patiënt ernstige schade heeft opgelopen of zelfs is overleden, omdat er iets niet goed is gegaan in de zorgverlening. Zorgaanbieders kunnen hier veel van leren, maar alleen als een calamiteit herkend, erkend en onderzocht wordt. Als dat goed gebeurt, kan een instelling passende maatregelen nemen en verkleint de kans op herhaling.

Wanneer moet je melden?

Als duidelijk is dat er sprake is van een calamiteit, moet de zorgaanbieder binnen drie werkdagen melding doen bij de IGZ. Bij twijfel of een bepaalde gebeurtenis een calamiteit is, mag een zorgaanbieder eerst zelf onderzoek doen. Dit onderzoek mag maximaal zes weken duren. Is er na dat onderzoek nog steeds twijfel, dan adviseert de inspectie om toch te melden.

Lees meer

Reageer op deze pagina

JOUW REACTIE
Wil je een link invoegen in de tekst? Zet de link tussen vierkante haken: [www.zorgvoorbeter.nl]





Cookies op de website van Zorg voor Beter

Zorg voor Beter gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren.
Ik ga akkoord met het plaatsen van cookies (inclusief tracking cookies).
Niet akkoord en lees meer