Home Nieuws Nieuws 2019 juni Regeldruk voor verpleeghuizen: is het al minder?

Regeldruk

Regeldruk voor verpleeghuizen: is het al minder? // 20/06/2019

Het programma ‘(Ont)regel de langdurige zorg’ ging afgelopen september van start. Hoe staat het er nu voor? Else Stapersma is projectleider en deelt haar belangrijkste inzichten en haar registratie-top-3 om aan te pakken.

‘36 % van de zorgmedewerkers ervaart minder registratiedruk door het programma (Ont)Regel de zorg,’ staat in een onlangs gepubliceerd artikel van ICT&Health. ‘Dat is een mooi begin,’ vindt Else. Het artikel is ook kritisch. Vooral de ouderenzorg zou nog achterlopen.

Verandering kost tijd 

Else: ‘Mooi dat er goed naar de effecten van het programma wordt gekeken. Toch moet je bedenken dat we in de ouderenzorg pas het afgelopen jaar zijn gestart met ons programmadeel dat we samen met sociale partners en overheid uitvoeren. In november zijn we gestart met de eerste schrapsessie. Mede door de verantwoordingscultuur, is de regeldruk in de loop der jaren opgebouwd. Het kost nou eenmaal tijd om dat te veranderen.’ 

Zorgmedewerkers belangrijke gesprekspartner

Het is dan ook belangrijk dat er een beweging komt van ‘minder doen omdat het moet’, naar een ‘kritische houding of regels en registraties wel echt bijdragen aan kwaliteit van zorg’. Else: ‘Zorgmedewerkers spelen hierin een belangrijke rol. Zij ervaren of bepaalde registraties zinnig of zinloos zijn en zijn binnen hun organisatie daarom een hele belangrijke gesprekspartner.’

Zelf schrapsessies organiseren

Ook al kosten dit soort processen tijd, toch merkt Else dat je wel snel stappen kunt zetten. ‘Er bestaat bijvoorbeeld heel veel animo voor onze schrapsessies. Mensen keren echt enthousiast naar hun organisatie terug. Dat komt omdat ze dan een concrete top 3 van regels en registraties in kaart hebben gebracht waar ze mee aan de slag kunnen. Daarna is blijvende aandacht voor registraties nodig. Zo zijn er organisaties die zelf mini-schrapsessies blijven organiseren, ambassadeurs aanstellen of een “rode-knop-principe ” introduceren. Met zo’n symbolische rode knop kunnen zorgmedewerkers de onzinnigheid van registraties aankaarten bij het bestuur.’

In gesprek met belangrijke partijen 

Maar er is meer nodig. Else: ‘Je hebt veel invloed op regels die door je eigen organisatie zijn bedacht, maar zodra het van buiten wordt opgelegd, is het een ander verhaal. Het vervolg op de schrapsessies zijn de snapsessies. Hiermee ga je in gesprek met organisaties als bijvoorbeeld Zorgverzekeraars Nederland of V&VN om dilemma’s rondom regels te bespreken en te komen tot actiepunten. Verder komen een aantal knelpunten uit die sessies naar voren die we landelijk oppakken.’  

De registratie-top-3 van Else Stapersma 

  1. Handtekening bij wijziging zorgplan - Het kost veel tijd om achter de handtekening van een cliënt aan te gaan, terwijl deze niet verplicht is bij wijziging. Wel eisen de zorgkantoren dat de zorgaanbieder moet kunnen laten zien dat het zorgplan met de cliënt is besproken bij de aanvang van de zorg en de evaluatie van het zorgplan. Else: ‘We horen soms nog geluiden dat er evengoed zorgkantoren of accounts zijn die erom vragen. Daarom is het goed dat een partij als Zorgverzekeraars Nederland aansluit bij de snapsessies. Zij kunnen het uitleggen of voorleggen aan die zorgkantoren. Heel belangrijk!’
  2. Hygiënecode HACCP en schoonmaak- en aftekenlijsten – Else: ‘We horen vaak terug dat het onduidelijk is voor zorgprofessionals wat precies verplicht is. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het stickeren van producten, het temperaturen van de koelkast of het bijhouden van schoonmaaklijsten. Dit kost wel veel tijd. Tijdens de snapsessie is er een expert aanwezig die uitleg geeft over de HACCP, en organisaties tips geeft om slim en verstandig om te gaan met de regels. Bijvoorbeeld een slimme koelkast die de temperatuur zelf dagelijks meet.’
  3. Incidenten melding – Else: ‘Ook dit is een vaak genoemd thema, en medewerkers zijn hier gefrustreerd over. Er spelen meerdere dilemma’s, zoals het dubbel registreren van incidenten in verschillende systemen of de onduidelijkheid van het wel of niet melden van een incident bij een aanvaardbaar risico. Het bieden van helderheid als organisatie en het slimmer inregelen van het proces van incidentenmelden, bijvoorbeeld door een koppeling van systemen, kan hierin helpen.’ 

Herken je bovenstaande registraties? Deel jouw registratie-top-3 in een reactie hieronder!

JOUW REACTIE
Wil je een link invoegen in de tekst? Zet de link tussen vierkante haken: [www.zorgvoorbeter.nl]





Gratis nieuwsbrief

Meld je aan voor de gratis wekelijkse nieuwsbrief.

Bekijk nieuwsbrieven

Gratis nieuwsbrief

Meld je aan voor de gratis wekelijkse nieuwsbrief.

Bekijk nieuwsbrieven

Meer over Regeldruk
Zorg voor Beter gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren.
Ik ga akkoord met het plaatsen van cookies (inclusief tracking cookies).
Niet akkoord en lees meer