Zorg voor Beter gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren.
Ik ga akkoord met het plaatsen van cookies (inclusief tracking cookies).
Niet akkoord en lees meer
Home Nieuws Nieuws 2019 januari Blog: Een robotkat in de zorg, zo gek nog niet?

Vernieuwend zorgen

Blog: Een robotkat in de zorg, zo gek nog niet? // 07/01/2019

Hoe ga je er als zorgverlener mee om als een cliënt gehecht raakt aan de robotkat en ontroostbaar is als je de robot weghaalt om deze bij andere cliënten in te zetten? Een tijdje terug vroegen we jou te reageren op dit dilemma door een poll in te vullen. In deze blog gaat onderzoeker Sandra Suijkerbuijk, expert eHealth bij Vilans, in op de uitkomsten van de poll.

Voor het eWare project werk ik samen met verschillende partijen om de sociale robot Tessa slimmer te maken. Laatst hoorde ik een ervaring van een mevrouw die Tessa een tijdje uitprobeerde. Ze vond het leuk dat er iets in huis was waar ze tegen kon praten. Ze wist goed dat Tessa niet direct kon terugpraten, maar zag het meer als een soort huisdier. Daar praten we ook weleens tegen. Aan de andere kant had ze ook al een keer de stekker eruit getrokken toen Tessa een beetje bleef hangen in haar opmerkingen. “Ik werd er helemaal gek van.”

Robots in de zorg: een dubbel gevoel

Je hoort en ziet het steeds vaker: robots in de zorg. Over het algemeen creëren robots in de zorg een beetje een dubbel gevoel. Aan de ene kant zien we dat er echt mensen baat hebben bij de verschillende robots die er nu beschikbaar zijn, maar aan de andere kant leeft ook het idee van koude zorg zonder menselijk contact. Is dit wat we echt willen?

Aaibare robots

Bij het inzetten van een robot komt wel het een en ander kijken.

Een van de robots die je nu hier en daar ziet oppoppen is de aaibare robot. Een voorbeeld is een robot in een vorm van een kat of een zeehond, zoals Paro. Bij het inzetten van een robot komt wel het een en ander kijken. We vroegen je naar je reactie op de vraag of je een robotkat mag rouleren als een cliënt eraan gehecht is. Het is een situatie die we in de praktijk zomaar tegen kunnen komen. Had de organisatie van tevoren niet gedacht dat iemand zo gehecht kon raken aan een robotkat?



Bij Vilans werk ik als onderzoeker binnen team eHealth en hou ik me bezig met allerlei soorten technologieprojecten binnen de langdurende zorg. Ik zie inderdaad dat het soms wel onderschat wordt wat voor impact een robot op een cliënt kan hebben. Misschien juist omdat we het zelf een wat ongemakkelijk idee vinden om een cliënt een nepkat of een pratende bloempot te laten gebruiken. Het voelt soms alsof je iemand een beetje voor de gek houdt met zo’n robot. Ondanks dat deze robots niet voor iedereen zinvol zijn, ieder mens is weer anders, zal je soms verrast zijn over hoe positief mensen op deze technologie reageren. Die positieve ervaringen zijn heel erg mooi, zo kun je juist iets extra’s bieden in het leven van deze mensen. Technologie kan echt ondersteunend zijn aan de menselijke zorg, mits je deze goed uitprobeert en gedegen inzet.

Kijk naar de behoeften van cliënten

Technologie wordt alleen waardevol als het niet enkel een leuk speeltje is.

Het allerbelangrijkst bij de inzet van robots, en technologie over het algemeen, is dat er goed gekeken wordt naar de behoefte van zowel de cliënt, mantelzorger en de zorgprofessional. Technologie wordt alleen waardevol als het niet enkel een leuk speeltje is, maar als het echt aansluit bij waar iemand gedurende een dag of nacht ondersteuning bij kan gebruiken. In het geval van onze casus, had het antwoord ook een echte kat kunnen zijn. Belangrijk is dan om de afweging te maken wat de voor- en nadelen van zowel een echte kat als een robotkat zijn. In ethisch en in praktisch opzicht. Je hoeft bij een robotkat in ieder geval de kattenbak niet te verschonen!

Doe ervaring op met robots in de zorg

Robots die echt fysieke taken overnemen zijn er voorlopig nog niet.

Moet de zorg bang zijn voor alle robotica ontwikkelingen? Ik denk het niet. Robots die echt fysieke taken overnemen zijn er voorlopig nog niet (op dit moment hebben robots nog moeite met een doosje op een plank zetten). Wat betreft sociale robotica zijn we in Nederland al best ver. Ik denk dat het vooral belangrijk is om als zorgmedewerker ervaringen op te doen met deze technologie en ook binnen je team eens te bepreken wat je van robotica en andere technologie vindt en welke onderliggende waarden daarbij spelen. Misschien is het nu nog niks voor jullie, maar kun je je in de nabije toekomst voorstellen dat de inzet van technologie zinvol kan zijn.

Je mag kritisch zijn op technologie: kijk maar naar het gebruik van de smartphone. Hartstikke fijn en handig dat ding, maar op sommige tijden zijn we er wellicht wat te veel mee bezig. Goed om er blijvend met elkaar over te praten dus!

JOUW REACTIE
Wil je een link invoegen in de tekst? Zet de link tussen vierkante haken: [www.zorgvoorbeter.nl]



Reacties

Mary Bakker 9/1/2019

Beste Arendina,

Is het mogelijk dat mevrouw en haar robotkat 2 of 3 x per dag een tijdje op haar kamer doorbrengt samen haar kat. Ik denk dat het voor alle partijen beter is en mevrouw kan dan ongestoord genieten van haar kat. Veel succes!


arendina sanner 8/1/2019

Ik ben verzorgende IG . Een bewoonster bij ons op de afdeling heeft ook een robotkat voor haar rust , maar jammer genoeg levert het veel irritatie op bij medebewoners en veel onrust bij mw door al het commentaar . Dit is niet meer te doen . Hoe ga je voorgoed de kat weghalen ? Graag uw mening / oplossing .


Gratis nieuwsbrief

Meld je aan voor de gratis wekelijkse nieuwsbrief.

Bekijk nieuwsbrieven

Meer over Vernieuwend zorgen