Zorg voor Beter gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren.
Ik ga akkoord met het plaatsen van cookies (inclusief tracking cookies).
Niet akkoord en lees meer
Home Nieuws Nieuws 2017 november Protocollen en praktijk: een prachtige combinatie

Hygiëne

Blog: Protocollen en praktijk: een prachtige combinatie?! // 28/11/2017

Het lijkt op dit moment wel een trend: overal worden richtlijnen, protocollen en standaarden voor ontwikkeld. Zowel landelijk als in instellingen: je ontkomt er niet aan. Sta je wel eens stil bij waar al die protocollen vandaan komen? Vraag jij je wel eens af wie al die protocollen maakt? Een blog van Conny Moons, adviseur bij V&VN en expert Hygiëne op Zorg voor Beter.

Conny MoonsWie maakt al die protocollen? Weet jij wie in jouw instelling het protocol heeft geschreven over bijvoorbeeld koorts, benauwdheid of hoesten? Is het afgeleid van een landelijke richtlijn? Het schrijven van een richtlijn gebeurt vaak door verzorgenden en verpleegkundigen samen met beleidsmensen, kwaliteitsmensen en wetenschappers. Iedereen is blij als het ding na een traject van maanden af is. Klaar. Einde.

Protocol in de praktijk

Of niet? Nee, natuurlijk niet. Het begint dan eigenlijk pas. Wanneer het protocol af is, wordt het spannend. In de praktijk volgt de echte test. Helpt het jou en je collega’s om betere zorg te leveren aan de bewoner of cliënt? Daarbij is alleen een protocol niet genoeg.

Een protocol pas je altijd toe in de unieke situatie van een bewoner. Het helpt als het geen dichtgetimmerd document is, maar je aanzet tot nadenken. Welke opties en overwegingen biedt de richtlijn voor de cliënt in deze specifieke situatie? Pas wanneer een protocol gaat leven, weet je als verzorgende of verpleegkundige echt wat je moet doen en wordt de bewoner er beter van.

Denk om jezelf en de bewoner

Het werken met een protocol gaat dus altijd samen met:

  • De bewoner en zijn wensen, ideeën en behoeften.
  • Jouw betrokkenheid bij de bewoner en je gezonde verstand.

Gebruik dus die ervaring, kennis, betrokkenheid en denk na. Bespreek ook samen met de cliënt welke mogelijkheden er zijn, weeg de opties af en besluit dan wat wijs is. Niet alleen als het gaat over ingewikkelde protocollen, maar ook bij meer dagelijkse dingen. Bijvoorbeeld of je valpreventie in gaat zetten en welke vorm dan. Of wanneer een mevrouw haar gebit graag in Steradent wil in plaats van droog in een bakje, omdat ze dat al 30 jaar op die manier doet.

Levenslang lerend protocol

Oké, dus het protocol is gemaakt, wordt vervolgens gebruikt en dan? Als het blijkt te werken, ben je dan klaar? Hoe vaak wordt zo’n richtlijn herzien? En doen jullie dat alleen bij veranderende inzichten of ook op basis van praktijkervaringen?

Wanneer dat laatste gebeurt, is de cirkel rond. De praktijk voedt en vormt de protocollen, vervolgens helpen de protocollen in de praktijk en daarna blijft die praktijk de ontwikkeling van de protocollen weer beïnvloeden. Eigenlijk blijven zowel wij  - de professionals - als de protocollen levenslang leren. Maar nog veel belangrijker: dankzij de protocollen kun je dan de keuzes maken in de praktijk door risico’s goed af te wegen en wordt de zorg daadwerkelijk beter.

Wat kun jij doen?

Ook jij hebt invloed op de protocollen. Vraag bijvoorbeeld naar de achtergrond van een bepaald protocol en ga daarover in gesprek. Een protocol is niet alleen een platte regel over hoe het moet, daar zit meer achter. Als je weet waarom iets op een bepaalde manier gedaan wordt, is het vaak gemakkelijker om de juiste keuze te maken. Zorg dus dat je voldoende kennis hebt (of krijgt).

Spreek je dus uit, deel je ervaringen en bevraag elkaar en je kwaliteitsmedewerker. Bespreek met elkaar de zin en onzin van protocollen, maar ook wat jij nodig hebt om samen met het team en de bewoner goede besluiten te nemen. Deel je wensen ook met de beroepsvereniging: wat helpt jou en wat zou beter kunnen? Twijfels, vragen en dilemma`s zijn, samen met een gezonde dosis zelfreflectie, essentieel voor deskundige en liefdevolle zorg!

Wil je als verpleegkundige of verzorgenden meedenken in de Verenso-klankbordgroep voor de ontwikkeling van de handreiking ‘Infectiepreventie en antibiotic stewardship’, mail dan naar Conny Moons: c.moons@venvn.nl

JOUW REACTIE
Wil je een link invoegen in de tekst? Zet de link tussen vierkante haken: [www.zorgvoorbeter.nl]



Reacties

Geke Hagen 27/4/2018

Hoe staat het met hygiënepreventie in de gehandicaptenzorg? Mogen daar wel sieraden gedragen worden?


Jackie 6/12/2017

Protocollen moeten ook duidelijkheid en houvast aan de cliënt geven. Mijn vader is blind en krijgt catheterverzorging. als iedereen het volgens het protocol werkt, gebeurt het door iedereen hetzelfde. Praktijk: ja natuurlijk is er een protocol , maar ik.... Bij mijn vader komen dus een heleboel ikken over de vloer maar iedereen doet het anders en de onduidelijkheid blijft bij de cliënt.
Jackie (dochter)


Danielle 6/12/2017

Er zijn zoveel protocollen, afspraken en huisregels door de wet, van leidinggevenden en met elkaar dat verzorgenden geen tijd hebben on ze te lezen, laat staan nastreven.
Dit is wat ik voornamelijk zag bij mijn vorige werkplek.
Danielle (activiteitenbegeleider verpleeghuis)


Lian Clemens 6/12/2017

Protocollen worden pas werkdocumenten als ze ook toepasbaar zijn. Maak gebruik van de website http://www.publiekzipnet.nl
Daar staan alle protocollen, checklijsten en beleidsstukken over hygiëne en infectiepreventie die je kunt toepassen in jouw organisatie. Basis voor deze protocollen zijn de WIP, het RIVM en uiteraard gezond verstand. De regiegroep voor de website bestaat uit medewerkers uit het hele werkveld. Het enige dat we ervoor terugvragen is feedback zodat we nog beter op de praktijk aan kunnen sluiten.
Lian Clemens (deskundige infectiepreventie)


Gratis nieuwsbrief

Meld je aan voor de gratis wekelijkse nieuwsbrief.

Bekijk nieuwsbrieven

Meer over Hygiëne