Zorg voor Beter gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren.
Ik ga akkoord met het plaatsen van cookies (inclusief tracking cookies).
Niet akkoord en lees meer
Home Nieuws Nieuws Brochure belevingsgericht werken: ervaringen, tips en tools

Goed in gesprek

Belevingsgericht werken leeft! // 13/05/2015

Stichting de Waalboog heeft samen met Vilans de brochure ‘Belevingsgericht werken leeft!’ ontwikkeld. In de brochure staan ervaringen en successen van het verdiepingstraject van belevingsgericht werken, waar de Waalboog 2 jaar geleden mee begon.

De brochure is een bundeling van verhalen, tips & tools, gedichten en interviews met verschillende mensen uit de organisatie. De Waalboog en Vilans hopen met deze brochure de lezer te inspireren om met belevingsgericht werken aan de slag te gaan en te blijven. De brochure richt zich op 4 belangrijke pijlers:

  • attitude van medewerkers
  • eigen regie
  • samenredzaamheid
  • vrijheid

Download de brochure (pdf).

Belevingsgericht werken leeftToos Smulders manager wonen en zorg bij de Waalboog: 'We zijn twee jaar geleden begonnen met een verdiepingsslag van belevingsgerichte zorg. We hebben onze visie bijgesteld naar een handzaam en begrijpelijk stuk voor alle medewerkers, vrijwilligers, cliënten en mantelzorgers. Zo ontstond Belevingsgericht werken 2.0. Met begeleiding van Vilans gingen we aan de slag.'

Wat is belevingsgericht werken?

Bij belevingsgericht werken staan 4 vragen centraal:

  1. Wat heb ik vandaag betekend voor de cliënt?
  2. Hoe heeft de cliënt zelf keuzes kunnen maken?
  3. Hoe doe ik het samen met cliënt, mantelzorger en familie?
  4. Hoe heb ik vandaag vrijheid geregeld?

'We wisten dat we aan een cultuuromslag werkten. Het bleek een veranderproces dat de hele organisatie raakt: managementteam, leidinggevenden, van medewerkers van de receptie en keuken tot zorgmedewerkers', aldus Smulders.

Wat is bereikt?

Marjolein van der Donk, projectleider en zorgmanager van De Waalboog: 'De vrijheid van bewoners en eigen regie van bewoners is zichtbaar verbeterd. De resultaten uit het recente cliënttevredenheidsonderzoek en de externe audit bevestigen dit. Externe auditors gaven aan dat belevingsgericht werken niet alleen mooi op papier staat, maar dat het concreet vertaald wordt op de afdelingen. Medewerkers spreken met passie over hun werk en kunnen mooie voorbeelden laten zien.'

Lees meer

Op de hoogte blijven?

Meld je aan voor de gratis wekelijkse nieuwsbrief.

Bekijk nieuwsbrieven

Meer over Goed in gesprek