Naar hoofdinhoud Naar footer

Ervaring van werkplaats

Gepubliceerd op: 10-07-2017

Cliënten in de ouderenzorg vinden het erg belangrijk dat zij aandacht krijgen voor hun mentale welbevinden. Veel zorgorganisaties en hun medewerkers geven graag gehoor aan deze behoefte, maar weten niet goed hoe. Vilans en Contorno faciliteerden in het najaar 2013 een succesvolle Werkplaats Mentaal Welbevinden.

Op welke manieren kun je als zorgprofessional en zorgteam aandacht besteden aan het mentaal welbevinden van cliënten, familie en mantelzorgers? En welke invloed heeft dit op je eigen mentaal welbevinden en dat van je collega’s? Over deze vragen dachten deelnemers gezamenlijk na in de Werkplaats Mentaal Welbevinden.

Vier stappen

De werkplaats bestond uit vier stappen:

  1. Twee bijeenkomsten met een praktijkwerkgroep om het workshopprogramma te ontwikkelen.
  2. Een eerste workshop met zorgprofessionals.
  3. Evaluatie en vervolgprogramma vormgeven met praktijkwerkgroep.
  4. Een tweede workshop met dezelfde zorgprofessionals, en door hen uitgenodigde mantelzorgers en cliënten.

Bevindingen van de werkplaats

Uit de gesprekken in de Werkplaats blijkt dat:

  1. iedereen (cliënten, mantelzorgers, vrijwilligers, zorgprofessionals) het erover eens is dat welbevinden erg belangrijk is in de zorg - in wat voor werkveld van de gezondheidszorg je ook werkt.
  2. je eerst moet investeren in je eigen mentaal welbevinden, zodat je daarna oog kunt hebben voor de ander.
  3. zorgprofessionals het moeilijk vinden om geïnspireerd hun werk te blijven doen, als zij het gevoel hebben voortdurend onder tijdsdruk te staan.
  4. zorgprofessionals zich door de drukte soms moeilijk over kunnen geven aan het moment, waardoor ze belangrijke dingen kunnen missen. Toch kan dat moment nieuwe inzichten geven zodat ze het werk met meer plezier en vreugde en naar tevredenheid van de zorgvrager kunnen doen.
  5. zorgvragers het prettig vinden als zorgmedewerkers hun werk doen met aandacht, met oog voor hen als mens. Zij willen niet als voorwerp of onderwerp worden gezien.
  6. er relatie en contact ontstaat tussen zorgmedewerkers en zorgvragers wanneer zij hun inspiratie en ervaringen met elkaar delen.
  7. je in korte tijd door een veilige omgeving te creëren tot diepgaande gesprekken en tot inzichten kunt komen.
  8. er een grote behoefte is aan diepgaande gesprekken.
  9. goede vragen tot goede gesprekken leiden.

Door de workshops ervaarden de deelnemers ter plekke wat bijdraagt aan mentaal welbevinden. Vooral de rust en ruimte om met elkaar te spreken over relevante vragen rondom zorgen voor mentaal welbevinden evalueerden ze zeer goed. Een deelnemer: ‘Wat kun je veel bespreken in korte tijd, zonder dat je het gevoel hebt dat je haast hebt!’