Arianne Lock, docente bij het Albeda College, Rotterdam:
'De Kennisbundel Vrijheidsbeperking is letterlijk een bundeling van veel actuele informatie. Natuurlijk staat het allemaal wel ergens, op internet of in boeken, maar in een kennisbundel heb je het allemaal bij elkaar. Ik vind het echt een nuttige bron van achtergrondinformatie om te gebruiken bij mijn lessen. Ik heb zelfs best veel geleerd wat ik nog niet wist: bijvoorbeeld wat nu precies het verschil is tussen de nieuwe Wet Zorg en Dwang en de oude BOPZ. Of hoe je kunt bepalen wanneer je welke maatregel inzet. Vrijheidsbeperking is een belangrijk thema én actueel: pas was nog in het nieuws dat een cliënt was doodgedrukt door begeleiders. Terwijl het thema nog erg weinig aan bod komt in het onderwijs. Ik heb nu op basis van de kennisbundel een lespakket ontwikkeld, inclusief docentenhandleiding en lesopdrachten, dat ook online komt te staan. Het gevolg van de kennisbundel is dus dat vrijheidsbeperking een prominentere plek in ons curriculum heeft gekregen.'
Theo Verkleij, projectleider onderwijsontwikkeling, ROC Midden Nederland
'Medicatieveiligheid is vaak in het nieuws. Daarom wilde ik weleens zien of we met de Kennisbundel Medicatieveiligheid het onderwijs kunnen verbeteren. Dat denk ik zeker: de bundel is érg compleet. Het biedt hele goede achtergrondinformatie over het onderwerp. Als voorbereiding op een les ben je met de bundel goed op de hoogte van de actuele stand van zaken. Als docent kan ik lesopzetten goed gebruiken. Daarom ben ik ook erg blij met de leeractiviteiten over medicatieveiligheid die we zelf aan de bundel hebben toegevoegd. Ook de lesopdrachten en de casussen vind ik nuttig. Ik heb de bundels die al beschikbaar zijn allemaal in ons onderwijsmagazijn gezet. Nu kunnen we er direct mee aan de slag komend schooljaar.'
Rebecca Wierks, praktijkbegeleider/docent bij Internos Thuiszorg
'Van de Kennisbundel Zorgleefplan maak ik tijdens mijn lessen graag gebruik. Veel thuiszorgmedewerkers vinden het namelijk nog moeilijk om een zorgleefplan voor cliënten te maken. Met de kennisbundel leer je stapsgewijs een zorgleefplan op te stellen. Op een herkenbare manier die volledig gericht is op de cliënt. De informatie en opdrachten in de bundel kan ik zonder veel voorbereiding gebruiken in de lessen. Erg prettig voor ons als docent. Wij verzorgden de casus in de bundel over een cliënt die een kleine indicatie had voor steunkousen maar bij wie gaandeweg ook dementie speelde. In de casus moet de medewerker het zorgleefplan aanpassen op de veranderende zorgvraag. Een onderwerp dat we in de thuiszorg vaak tegenkomen.'
Karin Mensink, praktijkcoördinator Opleidingen Helpende Zorg & Welzijn, ROC Midden Nederland
'De ontwikkelingen rond dementie volgen elkaar snel op. Informatie over dit onderwerp veroudert daardoor erg snel. De Kennisbundel Dementie is een weergave van de meest recente informatie over dementie. De bundel geeft verdieping, achtergrondinformatie, artikelen en een goed overzicht van boeken, materialen en films die je over dit onderwerp kunt vinden. Het is een basis die je als docent kunt gebruiken voor het inrichten van je lessen. Die goed aansluiten bij wat studenten willen en die passen bij de moderne zorgpraktijk. Ik raad docenten aan zeker de media goed te volgen en zich te abonneren op nieuwsbrieven om goed op de hoogte te blijven. Het fijne van de kennisbundel is dat het je op ideeën brengt voor je lessen, met aansprekende voorbeelden die aansluiten bij de praktijk.'
Magazine 'Blijf bij de les'
Het Magazine 'Blijf bij de les' geeft een overzicht van alle 11 kennisbundels voor docenten en praktijkopleiders (mbo en hbo). Als uw collega's nog nooit van deze nieuwe kennisbundels gehoord hebben, kunt u ze met dit magazine warm maken! Stuur ze de link of pdf:
Magazine Blijf bij de les (pdf)