Toon zoekbalkToon menu

Kennisplein voor verpleging, verzorging, zorg thuis en eerste lijn

Vragen over zorg en dwang

Werk je met ouderen? Weet je een antwoord op een vraag? Klik op de vraag en help je collega’s verder!
Vrijheidsbeperking
Abonneer op bericht
User avatar
Jacqueline Boel - (1-8-2022 18:01:04)
Privacy bij telefoneren
Als ik mijn zeer goede vriendin die in een zorginstelling woont voor mensen met dementie via het nummer van de instelling opbel omdat zij geen eigen telefoon meer heeft, en zij de telefoon krijgt aangereikt is het al vaker voorgekomen terwijl zij goed in staat is het gesprek zelfstandig aan te gaan, dat er een medewerker bij blijft staan en het gesprek dus niet privè meer was. De laatste keer bleek zelfs de luidspreker ( met opzet) ? aan te staan en greep de medewerker in toen het gesprek een bepaalde wending kreeg die volgens haar ongepast was. Hierdoor raakte vriendin uit haar evenwicht , dit lijkt mij expliciet een schending van de privacy...? naar mijn mening mag de medewerker hier geen melding van maken in de rapportage omdat ze het gesprek toevallig hoorde en de informatie niet voor haar bedoeld was. Dit is een privè kwestie, ik ben psychiatrisch verpleegkundige maar week niet meer