Faciliteiten ontbreken
Een goede handhygiëne kan niet bestaan zonder de juiste faciliteiten. Dispensers voor alcohol, zeep en papieren handdoeken op de juiste plekken zijn belangrijke voorwaarden. Aan een alcoholdispenser of wastafel op de gang heb je vrij weinig als je in de kamer van een bewoner je handen moet reinigen of desinfecteren. Daarnaast moet je goede afspraken maken over het vullen van de dispensers. Doordeweeks tijdens kantooruren gaat dit vaak wel goed, maar binnen veel organisaties worden ze in de avonduren of in het weekend niet bijgevuld.
Natuurlijk is het belangrijk dat de organisatie zorgt dat de randvoorwaarden voor hygiënisch werken op orde zijn. Gelukkig is er ook een snelle oplossing in de vorm van een klein flesje handalcohol. Zo’n klein flesje kun je gemakkelijk bij je dragen.
Vergeten
Vergeten is menselijk, maar met het oog op de veiligheid van jezelf en de bewoners kun je handhygiëne beter niet te vaak vergeten. Blijf daarom met elkaar praten over hygiënisch werken. Misschien kan het thema handhygiëne regelmatig terugkomen in een teamvergadering, tijdens het begin van de dienst of in een nieuwsbrief. Probeer elkaar aan te spreken als je ziet dat een collega het niet ‘goed’ doet.
Bewust gedrag
Praten met bewoners
Terwijl je je handen desinfecteert, kun je bijvoorbeeld ook even praten met de bewoner. Of je legt hem uit waarom je je handen reinigt: je wilt hem niet ziek maken met alle bacteriën die je mogelijk op je handen hebt.
Soms is de keuze om je handen niet te wassen of desinfecteren ook heel bewust. ‘Het kost teveel tijd, het is niet huiselijk, ik krijg er droge handen van en het doet pijn’ zijn veel genoemde argumenten. En dat terwijl je tijdens een dienst van 8 uur gemiddeld maar 15 minuten bezig bent met handhygiëne.
Meer over handhygiëne bij droge handen en eczeem vind je bij '6 veelgestelde vragen over handhygiëne'
De telefoon gaat
Een rinkelende telefoon vormt vaak een probleem. Volgens de richtlijn moet je altijd handhygiëne toepassen voordat je de telefoon opneemt, maar in de praktijk is dit niet altijd haalbaar. Het is dus vooral heel belangrijk om goed over het gebruik na te denken. Geef je telefoon bijvoorbeeld aan een collega als je lang bezig zal zijn. Vergeet ook zeker niet om het apparaat schoon te maken.
Over telefoongebruik kun je met elkaar ook duidelijke afspraken maken. Denk hierbij aan het onderscheid tussen een noodoproep en minder belangrijke telefoontjes, richtlijnen voor het schoonmaken van de apparaten en de momenten waarop familie belt. Op Zorg voor Beter gaven we eerder al tips voor hygiënisch telefoon gebruik.
Aan de slag
Wil je samen met je team in kaart brengen welke barrières jullie ervaren bij handhygiëne en wat jullie eventueel kunnen verbeteren? Ga dan met elkaar in gesprek met onderstaande opdracht.
Deze opdracht hangt samen met de verschillende momenten voor handhygiëne: Kamer In, Kamer Uit, Voor Schoon, Na Vies.
Deze informatie is afkomstig van het project HANDSOME, verbeteren van handhygiëne in verpleeghuizen. Het onderzoek wordt uitgevoerd door de GGD Rotterdam-Rijnmond samen met het Erasmus MC, afdeling maatschappelijke gezondheidszorg. Het wordt mogelijk gemaakt door ZonMw.
Ga aan de slag met alle tools van HANDSOME