Zorg voor Beter gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren.
Ik ga akkoord met het plaatsen van cookies (inclusief tracking cookies).
Niet akkoord en lees meer

Eten en drinken

Optimale voedingsconcepten

Flexibele eetmomenten, afhankelijk van de behoefte van de patiënt, tussendoortjes en menukaarten zijn verbeterpunten in de voedingsconcepten in ziekenhuizen. Deze inventarisatie bij ziekenhuizen geeft aanknopingspunten voor verbetering. Deze uitkomst van een onderzoek van de Stuurgroep Ondervoeding kunnen ook behulpzaam zijn voor verpleeghuizen, woonzorgcentra en kleinschalig wonen in de ouderenzorg.

Het voedingsconcept van Ziekenhuis Gelderse Vallei in Ede kwam het meest overeen met de optimale situatie, gevolgd door Medisch Spectrum Twente in Enschede en het IJsselland ziekenhuis in Capelle aan de IJssel. 96% van de Nederlandse ziekenhuizen deed mee aan het onderzoek naar hoe ziekenhuizen de verzorging van maaltijden hebben ingericht.

Overzicht optimale verzorging van voeding

Wat is de meest optimale en wat is de minst optimale situatie in de verzorging van voeding? Een tabel - op basis van het onderzoek - brengt dit overzichtelijk per onderdeel (eetmomenten, bestellen, ambiance etc.) in beeld.
Download Tabel voeding: meest en minst ideale situatie (pdf)

Succesfactoren

Op basis van de benchmarktabel zijn succesfactoren en verbeterpunten vastgesteld:

  • Het aanbieden van een onbeperkt aantal eetmomenten
  • Gebruiksvriendelijke bestelprocedure (zoals apps)
  • Korte tijd tussen bestellen en serveren (minder dan 1 uur)
  • Veel menu-opties
  • Brood en broodbeleg ter plekke kiezen en serveren
  • Aangepaste voeding voor speciale doelgroepen zoals ouderen en kankerpatiënten
  • Patiënttevredenheidsonderzoek op structurele basis
  • Aandacht voor ondervoeding en de voedingswaarde van het verstrekte eten
  • Beslissingen over het assortiment in gezamenlijk overleg met diëtetiek, facilitair bedrijf en andere belanghebbenden

Verbeterpunten

  • Flexibele eetmomenten, ingespeeld op de behoefte van de patiënt
  • Snellere levering
  • Tussendoortjes voor iedereen
  • Transparantie van assortiment door middel van menukaart (op papier dan wel digitaal)
  • Structurele registratie van de voedingsinname van patiënten
  • Monitoren en reduceren van afval / voedselverspilling
  • Optimaliseren van de vaardigheden en dienstverlening van de voedingsassistent
  • Vrijmaken van voldoende budget voor voeding vanuit het management
JOUW REACTIE
Wil je een link invoegen in de tekst? Zet de link tussen vierkante haken: [www.zorgvoorbeter.nl]