Toon zoekbalkToon menu

Kennisplein voor verpleging, verzorging, zorg thuis en eerste lijn
Corona

Mentaal gezond blijven

Het coronavirus vraagt veel van jou als zorgmedewerker. De werkdruk is hoog, de omstandigheden zijn zwaar, de situatie is niet altijd veilig. Hoe blijf je overeind en houd je de goede moed? Tips en adviezen voor mentale gezondheid en veerkracht.

Posters Samen heel blijven

'Vandaag verzorgen we mensen. Vandaag verliezen we mensen. We maken mensen beter. Wat mogelijk is, maken we mogelijk. Met alles wat we zijn, weten en kunnen.' De posters van ‘COVID-19 Extra handen aan het bed’ steken zorgmedewerkers een hart onder de riem. Bekijk alle posters over:

  • Samen je dienst doen
  • Samen inchecken aan het begin van de dienst
  • Leiderschap in samen
  • Samen zorgen voor elkaar
  • Samen uitchecken aan het einde van de dienst
  • Wat je als leider beter wel kunt doen
  • Wat je als leider beter niet kunt doen
  • Onvoorspelbaarheid als realiteit

Print de tips en hang ze op! De posters zijn tot stand gekomen via het Nederlandse initiatief ‘COVID-19 Extra handen aan het bed’ 

Download de posters Samen heel blijven (pdf)

Vergeet jezelf niet

Hoe voel je je vandaag? Op de website vergeetjezelfniet.nu kun je kiezen uit allerlei emoji's die jouw gemoedstoestand weerspiegelen, zoals: oké, verdrietig, onzeker en uitgeput. Bij iedere emotie vind je tips en adviezen. Zoals de tips bij verdriet: 

  • Weet dat je verdrietig mag zijn
  • Je bent niet de enige
  • Praat erover
  • Zoek afleiding
  • Neem jezelf in acht

Op de website vind je ook tips en adviezen over: 

  • Hoe om te gaan met ingrijpende gebeurtenissen
  • Een goede relatie behouden met gezin, kinderen en partner
  • Vertrouwen op de kracht van het team

De campagne 'Vergeet jezelf niet' is tot stand gekomen door: GGZ Breburg, Amphia Ziekenhuis en Einfach en OWOW in samenwerking met het Ministerie van Defensie.

Naar Vergeetjezelfniet.nu 

Hulplijn Traumaverwerking

Het Instituut voor Psychotrauma ARQ IVP heeft een landelijke hulplijn geopend voor zorgprofessionals die ondersteuning nodig hebben. De hulplijn is zeven dagen per week bereikbaar tussen 8:30 en 21:30 uur op telefoonnummer 088 - 330 5500 en wordt bemand door gespecialiseerde psychologen. Lees meer over psychosociale ondersteuning voor zorgprofessionals op ivp.nl.

Coaching en luisterend oor

Heb je behoefte aan een luisterend oor, een neutraal persoon met wie je over je werk kunt praten? Via de website Sterk in je werk – Extra coaching voor de zorg kun je je aanmelden voor een gratis coachingsgesprek. Professionele coaches bieden op vrijwillige basis coaching en laagdrempelige mentale ondersteuning. 

Coronastress: tips voor zorgmedewerkers

Bekijk de poster van het UKON (Universitair Kennisnetwerk Ouderenzorg Nijmegen) met tips hoe je als zorgmedewerker in tijden van corona je stressniveau beperkt:  

  • Spreek je waardering uit naar collega’s
  • Deel je positieve momenten
  • Wees ook tevreden met kleine dingen
  • Besef: Je loopt een marathon
  • Accepteer: Je betrokkenheid is groter dan je invloed

Cornonastress: Tips voor zorgmedewerkers van het UKON (pdf)

Hulpkaarten bij angst voor corona

De hulpkaarten corona van Trajectum zijn gemaakt om niet overspoeld te worden door onzekerheid en angst over het coronavirus. Ze zijn gebaseerd op Acceptance and Commitment Therapie (ACT). De tekeningen zijn van Huib Jans. Ze zijn geschikt voor mensen met een licht verstandelijke beperking, voor kinderen of eigenlijk iedereen die bang is. Naar de hulpkaarten op trajectum.nl 

9 zorgzame tips voor zorgmedewerkers

Zorg voor mensen die zorgen voor mensen. Dat is de boodschap van psychologen van het OLVG-ziekenhuis in Amsterdam. Zij deelden op Twitter 9 tips voor zorgmedewerkers. 

1. Je bezorgd voelen is oké

Er komt veel op ons af. Het is normaal dat je je hier zorgen over maakt, dat mag je ook zeggen. Geef elkaar hier de ruimte voor en houd elkaar een beetje in de gaten. 

2. Zorg goed voor jezelf

Blijf regelmatig pauzes houden, eten en drinken (denk aan voorzieningen op de afdeling), slapen, bewegen en het inplannen van vrije tijd. 

3. Sociale steun 

Moedig sociale steun aan, onder collega's en thuis. Samen staan we sterk. Je hart luchten is voor velen een belangrijke uitlaatklep. Bel elkaar als fysiek contact even niet kan. 

4. Afwisseling

Wissel waar mogelijk meer en minder stressvol werk af en koppel collega's met meer ervaring aan collega's met minder ervaring. Neem je tijd om je weer op te laden, deze situatie duurt waarschijnlijk een tijd.

5. Mensen verschillen

Collega's kunnen verschillend reageren op moeilijke situaties als deze, vanwege bijvoorbeeld cultuur, religie en persoonlijke of familie-omstandigheden. Laten we respectvol met elkaar omgaan. 

6. Structuur

In hectische tijden is structuur prettig. Organiseer bijvoorbeeld een korte dagopening en dagsluiting. Besteed daar aandacht aan de impact van de situatie op collega's. 

7. Ontspanning

Onderneem in je vrije tijd (gezonde) activiteiten die je normaal gesproken ook helpen te ontspannen en om te gaan met moeilijke situaties, zoals sporten en wandelen. Blijf op de hoogte via betrouwbare mediabronnen. Probeer niet continu al het nieuws te volgen.

8. Veerkracht

Moeilijke situaties als deze brengen, naast zorgen, vaak ook veel veerkracht in mensen naar boven. Vertrouw daarop en bedenk dat je er niet alleen voor staat. 

9. Psychological first aid

Betrokkenheid, sociale steun, een gevoel van veiligheid, geruststelling en praktische hulp kunnen ondersteunend zijn. Informeer naar zorgen en behoeften bij collega's. 

8 tips van een praktijkondersteuner GGZ

Wat kun je doen om het hoofd koel te houden en niet helemaal in de stress te schieten door alle berichten en maatregelen rondom het coronavirus? Bekijk 8 tips om de rust te bewaren en 3 tips om goed voor elkaar te zorgen, opgesteld door Jos Somsen, praktijkondersteuner GGZ in een huisartsenpraktijk.

Download het overzicht met tips (pdf)

e-book Zorgen voor professionals

Het e-book ‘Zorgen voor professionals - Praktische tips in moeilijke tijden’ is een praktische, korte handleiding die je kan helpen om goed voor jezelf te (blijven) zorgen in moeilijke tijden. Lees de tips en adviezen van ervaren coaches. Het boek wordt gratis aangeboden door PFZW, PGGM&CO en stichting IZZ.

Download het e-book op izz.nl

Reageer op deze pagina

JOUW REACTIE
Wil je een link invoegen in de tekst? Zet de link tussen vierkante haken: [www.zorgvoorbeter.nl]





Cookies op de website van Zorg voor Beter

Zorg voor Beter gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren.
Ik ga akkoord met het plaatsen van cookies (inclusief tracking cookies).
Niet akkoord en lees meer