Toon zoekbalkToon menu

Kennisplein voor verpleging, verzorging, zorg thuis en eerste lijn
Corona

Communicatiebeleid in coronatijd

In deze tijd van coronacrisis is er veel te communiceren. Een centrale boodschap is belangrijk, en richt je als organisatie daarnaast op de informatiebehoefte (en emoties) van verschillende doelgroepen. Je hebt vast binnen en buiten je organisatie al veel verschillen gezien in de manier waarop gecommuniceerd wordt over corona.

Eén boodschap voor verschillende groepen

Een zorgorganisatie heeft met veel verschillende doelgroepen te maken, en vaak is voor al die groepen een eigen vertaling van de centrale boodschap van belang. Een voorbeeld van een centrale boodschap is ‘Alleen samen krijgen we corona onder controle’, zoals de Rijksoverheid doet. Als je met je organisatie een centrale boodschap hebt gekozen, zorg dan dat deze doorklinkt in de communicatie met verschillende doelgroepen. Daarnaast zijn voor verschillende doelgroepen specifieke onderwerpen van belang. Denk hierbij aan:
  • Medewerkers: belangrijke onderwerpen zijn hoe gaat de organisatie om met testbeleid, inzet medewerkers, persoonlijke beschermingsmiddelen, beleid inzet kwetsbare medewerkers.
  • Cliënten: wat zijn de maatregelen rond corona op dat moment en waarom zijn ze nodig. Wat betekent dit voor de bewoners.
  • Bezoekers: Wat is nodig om besmetting te voorkomen en wat vraagt dat van het bezoek en van familie.
  • Vrijwilligers: Wat mag er wel en wat niet in het kader van corona.
  • Extern: media en social media: Hoe open en transparant wil en kan een organisatie zijn als het gaat om besmettingen en maatregelen.

Heldere communicatie

Het is belangrijk dat de centrale boodschap helder is en overal terugkomt. Dit kan door een logo steeds te laten zien op alle brieven over corona bijvoorbeeld. De boodschap moet voor iedereen goed te begrijpen zijn. Er zijn mooie voorbeelden van brieven of posters die hierbij helpen.
Communicatie kan via brieven of posters, maar kan ook op heel veel andere manieren: een desinfectiezuil bij de ingang is ook communicatie. Filmpjes of een corona journaal voor iedereen in de organisatie werkt op een andere manier ook heel goed. Mondkapjes met het logo van een organisatie is ook communicatie. Looproutes of stickers laten ook de boodschap zien van afstand houden bijvoorbeeld.

Centraal of per locatie

Voor grote organisaties is er een communicatiefunctionaris of -team die voor de hele organisatie de grote lijnen uitzet over hoe en wat er gecommuniceerd wordt over het coronabeleid. De locaties krijgen posters of brieven die b.v. aan familie kunnen worden doorgestuurd. Dit helpt om snel en op een zelfde manier te communiceren naar mensen binnen en buiten de organisatie. 
Voor kleinere organisaties is dit veel lastiger te organiseren omdat daar geen aparte communicatie medewerker beschikbaar is. Deze organisaties maken vaak gebruik van landelijke informatie of een manager maakt de brieven naar familie en betrokkenen.

Waarover communiceren?

Afhankelijk van de situatie wil je soms voor sommige groepen andere informatie bieden dan voor anderen. 
  • Voor familie bijvoorbeeld zijn de algemene corona maatregelen van belang: handen wassen, afstand houden, thuis blijven als je ziek bent.
  • Voor medewerkers is het van belang om heldere afspraken te hebben over het gebruiken van PBM’s en andere werkinstructies.
  • Voor iedereen is het altijd van belang om te weten waar je terecht kunt met vragen.
  • Als er iets verandert in de afspraken moeten alle groepen hierover geïnformeerd worden. Zo voorkom je onrust of onduidelijkheid.

Tips voor goede communicatie voor medewerkers:

  •  Laat jezelf goed informeren / informeer welke materialen er zijn om je te helpen
  •  Toon begrip voor de emoties of reacties van anderen
  •  Wees open en eerlijk: wat is er aan de hand? Wat doen wij er aan?
  •  Wijs geen schuldigen aan
  • Verwijs naar de verantwoordelijke persoon in je organisatie als je zelf niet weet wat je kunt of moet doen.  (Bron: Handreiking crisiscommuncatie)

Handreiking crisiscommunicatie

Deze handreiking voor de verpleeghuiszorg gaat vooral over crisiscommunicatie en omgaan met (negatieve) media aandacht. De handreiking bevat ook specifieke communicatietips voor crisiscommunicatie in deze coronatijd.  

Meer lezen

Reageer op deze pagina

JOUW REACTIE
Wil je een link invoegen in de tekst? Zet de link tussen vierkante haken: [www.zorgvoorbeter.nl]





Cookies op de website van Zorg voor Beter

Zorg voor Beter gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren.
Ik ga akkoord met het plaatsen van cookies (inclusief tracking cookies).
Niet akkoord en lees meer