Werkboek Goed in gesprek met praktische tips
Gepubliceerd op: 25-01-2021
Voor het bieden van persoonsgerichte zorg zijn goede luister- en gespreksvaardigheden van groot belang. Met dit praktische werkboek ‘Goed in gesprek’, met 20 eenvoudige oefeningen, kunnen medewerkers in verpleeghuizen hun luister- en gespreksvaardigheden versterken. Nieuw hierbij zijn de praktische tips voor activerende werkvormen.
Inhoud van werkboek
De werkvormen in het werkboek leggen steeds de verbinding met de dagelijkse praktijk van de medewerkers. In het werkboek komen de volgende onderwerpen aan de orde. Je leert:
- de kenmerken van een goed gesprek.
- beter gebruik te maken van LSD: luisteren-samenvatten-doorvragen.
- vormen van non-verbale communicatie herkennen.
- feedback en complimenten geven.
- hoe je het gesprek met mantelzorgers aan kunt gaan.
- lastige gesprekken voeren.
Bekijk het werkboek onderaan deze pagina bij de downloads.
Nieuw: praktische tips voor activerende werkvormen
Waar moet je op letten bij werkvormen en bijeenkomsten waarbij je graag wil dat de deelnemers echt actief gaan deelnemen, en vooral van elkaar gaan leren? Henry Mostert, expert Goed in gesprek, heeft zijn tips op een rij gezet. Bekijk de tips onderaan bij de downloads.
Training
Deelnemers aan het ondersteuningsprogramma Waardigheid en trots op locatie kunnen de training Het goede gesprek volgen, waarin geoefend wordt met de werkvormen uit het werkboek. Onder begeleiding vaneen coach, collega of teamleider kan je met deze 20 werkvormen ook zelf aan de slag met het versterken van de gespreksvoering in het dagelijks werk. Het werkboek is ontwikkeld binnen het programma Waardigheid en trots op locatie.
Hushoven aan de slag met training en werkboek
Medewerkers van zorglocatie Hushoven van Land van Horne in Weert volgden de training, en zijn er zeer enthousiast over. Zij brachten het geleerde vervolgens over aan collega’s. Daarnaast wordt tijdens het teamoverleg tien minuten vrijgemaakt om te oefenen met het werkboek.
- Lees meer over de ervaringen van Hushoven met het werkboek Goed in gesprek in het artikel: Medewerkers Hushoven trainen gespreksvaardigheden voor goede gespreksvoering op de website van Waardigheid en trots.
Downloads