Naar hoofdinhoud Naar footer

Brochure Goed in Gesprek populair bij zorgmedewerkers

Gepubliceerd op: 07-04-2021

De brochure Goed in Gesprek is in trek. Hij is in de afgelopen twee jaar 16.000 keer gedownload. Zorgprofessionals vinden er handvatten voor allerlei situaties, zoals voor betere communicatie met een cliënt. Of bij de opstart van een nieuw team. Ook de kaarten over feedback zijn gewild.

Voor een aantal gebruikers heeft de brochure hun weggezakte kennis opgefrist. ‘We hebben de kaarten gebruikt als aanbeveling bij een verbeterplan naar communicatie. Het is een goed hulpmiddel om de communicatievaardigheden te verbeteren’, zegt een hbo-verpleegkundige. De vorm van de brochure spreekt aan. Zo zegt een beleidsmedewerker: ‘De tools, affiches en voorbeelden maken het heel inzichtelijk en bevatbaar.’ ‘Verhelderend en duidelijk, ook door de plaatjes’, vindt een docent.

Communicatieprincipes

Ook in het onderwijs is de brochure heel nuttig. ‘Heel geschikt voor het onderwijs in zorg en welzijn’, vindt een gebruiker. ‘Het is prettig geschreven en leest makkelijk. De cartoons met afkortingen zijn heel bruikbaar en herkenbaar.’ Een docent verpleegkunde geeft aan: ‘Mooie basis over de principes van communicatie. Tevens een waardevol naslagwerk.’ En een leerling VIG zegt: ‘Handig te gebruiken voor opdrachten tijdens mijn opleiding.’ ‘Goed hulpmiddel om te gebruiken bij training of coaching-on-the-job. Alle aspecten van communicatie komen aan bod!’, reageert een trainer.

6 thema’s

De brochure Goed in Gesprek gaat over 6 thema’s:

  • In hoofdstuk 1 lees je informatie over wat communicatie is wat het hindert: ruis.
  • Hoofdstuk 2 behandelt het communicatieproces en wat je reactie op een boodschap beïnvloedt.
  • Hoofdstuk 3 gaat over luisteren, samenvatten en soorten vragen, essentieel voor communiceren.
  • Hoofdstuk 4 gaat in op doelgericht en professioneel communiceren en de regie hierin houden.
  • In hoofdstuk 5 krijg je inzicht in het elkaar aanspreken, met complimenten en feedback.
  • Hoofdstuk 6 lees je over reflecteren, het stilstaan bij je werk om van te leren. 

Zelf een kijkje nemen? Download onderaan deze pagina de brochure Goed in gesprek. 

Wat vinden zorgprofessionals van Goed in Gesprek?

‘Goed te gebruiken als tool voor een betere communicatie met de cliënt. Het laat zien hoe wij voorafgaand en tijdens gesprek met de ander al ongemerkt veel inkleuren of invullen, waardoor een open communicatie wordt beperkt en informatie wordt gemist... en de ander niet het gevoel heeft dat hij wordt gehoord.’ – Verzorgende

 Een teamcoach is ook zeer tevreden met de brochure. ‘Ik heb de brochure aangeboden als naslagwerk bij een team in de gehandicaptenzorg. De e-learning heb ik ingezet als onderdeel in een teamontwikkelingsproces. Na de e-learning heeft het hele team een leerpunt geformuleerd waarmee ze de komende periode ‘het goede gesprek’ gaan voeren. Daar kwamen weer mooie ontwikkelingen uit voort die bij gaan dragen aan het goede gesprek en betere kwaliteit van zorg – Teamcoach gehandicaptenzorg

‘De brochure is heel duidelijk en toepasbaar in diverse vormen van communicatie. Ik heb er heel veel aan gehad.’ – Mantelzorger

‘Ik heb goed gebruik kunnen maken van onderdelen uit de brochure tijdens een workshop feedback geven. De deelnemers waren erg enthousiast!’ – Psycholoog

Feedback

Naast de brochure Goed in Gesprek zijn er twee feedbackkaarten: een kaart voor ‘goede feedback’ en een kaart voor ‘misfeedback’. Ook deze kaarten vinden hun weg naar opleidingen en trainingen. En ook in het team passen zorgprofessionals de uitleg toe. Wil jij de feedbackkaarten ook gebruiken? Net als de brochure zijn de kaarten vrij te downloaden. Print ze en gebruik ze om te oefenen bij feedback geven én ontvangen.

De feedbackkaarten vind je onderaan deze pagina bij de downloads. 

Wat vinden zorgprofessionals van de feedbackkaarten?

‘Duidelijk en goed overzichtelijk op welke manier je feedback wel of niet geeft. Een mooie aanvulling op ons prikbord op kantoor.’ – Begeleider

‘Gebruikt tijdens teamoverleg met als thema communicatie binnen een team. Fijn omdat de kaarten helder en bondig uitleggen hoe je het beste feedback kan geven en ontvangen!’ – Verpleegkundige 

‘Ik gebruik de kaart voor een training waarin feedback een onderdeel is.’ – Coördinator praktijkleren 

‘In de bibliotheek van de het EVV-ontwikkeltraject gezet. Goed te gebruiken.’ – Opleidingsadviseur 

‘Goed te gebruiken en in te zetten in groepen maar ook 1 op 1.’ – Verzorgende IG leerling verpleegkundige 

Luisteren heel belangrijk

Voor de kwaliteit van zorg is het zo belangrijk om te luisteren en misverstaan te voorkomen’, benadrukt expert Henry Mostert, die de brochure en de feedbackkaarten schreef. ‘Alleen dan kun je naast de ander staan om te komen tot gezamenlijke besluitvorming voor goede zorg, goed samenspel en werkplezier.’ De brochure is in januari 2021 geactualiseerd. Henry vindt het fantastisch om te zien dat de brochure en de feedbackkaarten hun weg vinden naar de praktijk en dat ze zo gewaardeerd worden. ‘Geweldig dat de producten gebruikt worden in zorgopleidingen en bij trainingen binnen zorgorganisaties.’

Free learning Goed in Gesprek

Als zorgverlener ben je voortdurend in gesprek. Met cliënten, collega’s, mantelzorgers of familie en vrienden van je cliënten. Goede gesprekken zijn belangrijk. Het maakt je werk leuker en de zorg beter. Sommige gesprekken lopen lastig. Waarom is dat? En hoe kan het beter? Met de gratis e-learning Goed in Gesprek leer je in veertig minuten beter communiceren in de zorg. Ruim 82.000 mensen hebben de weg gevonden naar deze free learning in de afgelopen twee jaar. Meer dan 14.000 mensen hebben een certificaat gehaald. Een deel daarvan heeft daarmee ook een V&VN-accreditatie gekregen. 

 Wil jij ook de e-learning Goed in Gesprek volgen? Ga naar free-learning.nl.

Downloads

Deel deze pagina via: