Zorgvoorbeter.nl gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. Lees meer over cookies.

www.zorgvoorbeter.nl

Gebruik van eHealth in de praktijk blijft uitdaging

29 november 2017

Veel zorgverleners merken dat het voor cliënten vaak onbekend en onduidelijk is wat voor eHealth-toepassingen er allemaal zijn in de praktijk en wat de mogelijkheden zijn. Het gebruik van eHealth blijft daarom een uitdaging.

oudere-ehealthUit de onlangs gepresenteerde eHealth-monitor 2017 van Nictiz en het NIVEL blijkt dat er veel kansen liggen voor het toepassen van eHealth in de dagelijkse praktijk. Er zijn de laatste jaren grote stappen gezet op het gebied van technologische ontwikkelingen en het creëren van aanbod. Zo neemt onderzoek naar de effecten van eHealth toe en worden nieuwe financieringsmogelijkheden onderzocht en benut.

Maar, als je het zinvol wilt gebruiken, is het belangrijk om bewust te kiezen waarom je eHealth toepast en voor wie. Volgens de onderzoekers helpt het proberen en daadwerkelijk ‘doen’ de meerwaarde van eHealth te ervaren. Uit het onderzoek blijkt namelijk dat zorgverleners en cliënten die ervaring hebben met eHealth positiever zijn dan diegenen die de toepassing (nog) niet hebben gebruikt.

Positieve ervaringen met eHealth

In de ouderenzorg zijn positieve ervaringen met eHealth. Volgens de monitor meet de helft van de kwetsbare ouderen zelf hun gewicht, bloedsuiker en bloeddruk. Meer dan 40 procent van de verpleegkundigen gebruikt een elektronisch patiëntenportaal, een verdubbeling ten opzichte van 2016. En meer dan de helft van hen ziet kansen voor verbetering van de medicatieveiligheid door het gebruik van digitale dubbele controle.

Online contact

Artsen en zorggebruikers zijn vooral positief over online contact. Bijna de helft van de zorggebruikers geeft aan gebruik te willen maken van het grootste deel van de toepassingen. Maar online contact roept ook vragen op. Er is vooral nog onduidelijkheid over het gebruik en de veiligheid van de toepassing. Zo is een deel van de artsen niet overtuigd of online contact helemaal veilig is.

EHealth-monitor

De eHealth-monitor is een jaarlijks terugkerend onderzoek, waarin Nictiz en het NIVEL de beschikbaarheid en het gebruik van eHealth in Nederland in kaart brengen. De resultaten zijn gebaseerd op vragenlijsten en gesprekken met leden van het Consumentenpanel Gezondheidszorg en leden van het Nationaal Panel Chronisch Zieken en Gehandicapten.

Lees meer op Zorg voor Beter

Wil je hierop reageren?

Jouw reactie

Wil je een link invoegen in de tekst? Zet deze tussen []. Voorbeeld: [www.zorgvoorbeter.nl] of [http://www.zorgvoorbeter.nl]. Velden met een (*) zijn verplicht.