Zorgvoorbeter.nl gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. Lees meer over cookies.

www.zorgvoorbeter.nl

Factsheet: kwetsbare ouderen in beweging krijgen

04 september 2017

Kwetsbare ouderen zijn lastig in beweging te krijgen, terwijl dit wel heel goed voor hen is. Wat volgens het Kenniscentrum Sport werkt, is om gebruik te maken van de contacten van de ouderen. Dichtbij huis. Of zorg dat je beweegaanbod ook thuis te volgen is. Met hun factsheet delen ze hun kennis en praktijkvoorbeelden. Wist je bijvoorbeeld dat tafeltennis een laagdrempelige sport is, waarin je met het ouder worden alleen maar beter wordt?

ouderen bewegenVolgens de nieuwe beweegrichtlijnen van de Gezondheidsraad moeten volwassen wekelijks ten minste 2,5 uur matig intensief bewegen (fietsen en wandelen). Ook worden spier- en botversterkende activiteiten (krachttraining, maar ook langdurig zwemmen of fietsen) aanbevolen. Dit alles verlaagt het risico op chronische ziekten als diabetes, hart- en vaatziekten, depressieve symptomen en botbreuken. Bij ouderen verbetert vaak ook de spierkracht en loopsnelheid.

7 aandachtspunten

In de factsheet vind je onder andere 7 stappen/aandachtpunten die kunnen helpen bij het in beweging krijgen van kwetsbare ouderen:

1. Contact dichtbij huis benutten

Maak gebruik van buurtgenoten, vrijwilligers of zorgverleners. Zij zijn van groot belang bij sociale participatie

2. Thuis beginnen

Ouderen hebben behoefte om vooral thuis meer te bewegen. Pas het aanbod hierop aan.

3. Met iemand mee of samen beginnen

Stimuleer sportclubs om een oudere uit hun eigen netwerk persoonlijk uit te nodigen en te introduceren.

4. Persoonlijk aanspreken en begeleiden

Zorg voor een passend aanbod, zodat kwetsbare ouderen zich sneller thuis voelen in de nieuwe omgeving. Let op een goede instructie, zodat zij op eigen niveau mee kunnen doen

5. Aandacht hebben voor pijn, angst en gebrek aan energie

Pijn en angst voor bewegen weerhoudt meer dan de helft van de ouderen om te bewegen. Probeer samen te werken met opgeleide trainers die rekening houden met (on)mogelijkheden.

6. Zorgen voor plezier en ontspanning

Zeven op de tien ouderen met een chronische aandoening vinden plezier, gezelligheid en ontspanning een belangrijke stimulans om meer te bewegen.

7. Speciaal aanbod ontwikkelen

Zorg voor een specifiek aanbod voor ouderen met chronische aandoeningen. Bijvoorbeeld een aangepast sportaanbod met zachtere materialen of een kleiner veld.

Stimuleren van bewegen

In Geldermalsen is bijvoorbeeld het sportimpuls-project ‘Geldermalsen Gezond Sport & bewegen, de speelgoedafdeling van ons leven’ gestart. Dit project zet vooral in op samenwerken en netwerken. De aanloop voor het project goed. Het betrekken van deelnemers van bestaande groepen bij de werving en het contact met organisaties die kennis hebben van ouderen is een groot succes. ‘Laat ouderen actief vragen in hun netwerk om activiteiten te promoten. Dat loopt bij ons als een tierelier’, aldus projectleider Martin van Lonkhuijzen.

Ook een mooi voorbeeld is de KWIEK-beweegroute. Maak gebruik van straat meubilair in je buurt. Volg de stoeptegels op de route en train je balans, kracht en uithoudingsvermogen. In je eigen omgeving, leuk om te doen en goed voor je lijf. Kijk voor meer inspiratie op kwiekbeweegroute.nl.

Lees ook de 10 tips over samenwerking tussen zorgverleners en sport- of beweegaanbieders op de website allesoversport.nl.

Lees meer op Zorg voor Beter

Wil je hierop reageren?

Jouw reactie

Wil je een link invoegen in de tekst? Zet deze tussen []. Voorbeeld: [www.zorgvoorbeter.nl] of [http://www.zorgvoorbeter.nl]. Velden met een (*) zijn verplicht.