Zorgvoorbeter.nl gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. Lees meer over cookies.

www.zorgvoorbeter.nl

Thema: Verbeteren doe je zo

Wat is verbeteren?

Bezig zijn met verbeteren is een continu proces. Als organisatie stemt u af op veranderende zorgvragen van uw cliënten en mantelzorgers, op de ervaringen van medewerkers, op veranderende richtlijnen en wet- en regelgeving. Om hierin keuzes te maken en prioriteiten te stellen moet u weten wat er speelt, zowel binnen als buiten de organisatie. Waar moet en wilt u als organisatie aan voldoen? Hoe staat de organisatie er eigenlijk voor? En wat zijn belangrijke voorwaarden om succesvol aan verbetering te werken?

Hervormingen in de zorg

Jan Rotmans legt verband tussen hervormingen in de langdurige zorg en grote transitieprocessen in andere sectoren. Jan Rotmans is professor Duurzame transities aan de Erasmus Universiteit en auteur van het boek 'In het oog van de orkaan'.

Belangrijke succesfactoren

Er zijn een aantal kritische elementen voor succes bij het werken aan verbeteren. Deze elementen zijn de hele duur van de verandering van belang:

  • Betrokkenheid van stakeholders
  • Vasthouden van de verandering
  • Meten
  • Risicomanagement
  • Vastleggen van de verandering en bepalen wanneer een volgende stap gezet kan worden

Het succes van verbeteren is sterk verbonden met de wijze van communicatie. Lees de Tips voor effectieve communicatie bij Opstarten verbetertraject.

Verbeteren in 6 stappen

Een verbetertraject is te verdelen in zes stappen. Elke stap moet aan bepaalde eisen voldoen om de volgende stap te kunnen maken. Zie: Project Management Guide (National Health Service UK, 2010).

Wil je hierop reageren?

Jouw reactie

Wil je een link invoegen in de tekst? Zet deze tussen []. Voorbeeld: [www.zorgvoorbeter.nl] of [http://www.zorgvoorbeter.nl]. Velden met een (*) zijn verplicht.