Zorgvoorbeter.nl gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. Lees meer over cookies.

www.zorgvoorbeter.nl

Thema: Verbeteren doe je zo

Effectieve communicatie

Communicatie is een belangrijk middel om medewerkers en cliënten te betrekken bij een verbetertraject. Communiceren op basis van de juiste voorwaarden legt een belangrijk fundament voor tevredenheid en succes.

Tips voor effectieve communicatie

Een aantal tips voor effectieve communicatie op een rij.

  • Communiceer regelmatig
    Communiceer niet alleen aan het begin en aan het eind van het traject. Maar neem iedereen die op een of andere manier te maken krijgt met de verandering mee in het proces. Denk hierbij aan cliënten, familie, medewerkers, ook van andere afdelingen en disciplines en management. Communiceer over wat er gebeurt; wat gaat goed en wat is lastig.
  • Zorg dat het raakt
    Spreek mensen aan op hun passie en laat zien wat de voordelen zijn voor hen persoonlijk en wat zij belangrijk vinden.
  • Hou rekening met verschillende doelgroepen
    Niet iedereen is op dezelfde wijze betrokken bij het project, dit heeft invloed op wat, hoe en hoe vaak te communiceren.
  • Hou het simpel
    Communiceer in een voor iedereen begrijpelijke taal, maar neem mensen wel serieus. Spreek mensen aan op wat ze al weten.
  • Wees geloofwaardig
    Schilder het project niet mooier af dan het is. Zorg dat de informatie klopt.
  • Maak een communicatieplan.
    Download een instructie voor het maken van een communicatieplan (pdf, 88 kb).

 

Wil je hierop reageren?

Jouw reactie

Wil je een link invoegen in de tekst? Zet deze tussen []. Voorbeeld: [www.zorgvoorbeter.nl] of [http://www.zorgvoorbeter.nl]. Velden met een (*) zijn verplicht.