Zorgvoorbeter.nl gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. Lees meer over cookies.

www.zorgvoorbeter.nl

Jenneke van Veen Verbeterprijs

De zorg verbeteren, hoe doet u dat? Drie jaar lang zijn er verbeterprojecten uit ouderenzorg en gehandicaptenzorg ingezonden voor de Jenneke van Veen Verbeterprijs.

De tips van de inzenders van de Jenneke van Veen-Verbeterprijs zijn bij elkaar gebracht in een speciale Jenneke van Veen Krant (pdf). Deze krant bevat interviews waarin projectleiders vertellen hoe het verder is gegaan met de projecten. Op deze manier kunnen zorgverleners en organisaties van elkaar leren, geïnspireerd raken en goede initiatieven overnemen. In 2015 ging de prijs naar Pameijer, een organisatie in de gehandicaptensector die de app het 'Ik Boekje' ontwikkelde.

Jenneke van Veen KrantJenneke van Veen Verbeterprijs

De Jenneke van Veen-Verbeterprijs is een initiatief van ActiZ, VGN, LOC Zeggenschap in Zorg en Ieder(In). Met deze jaarlijkse prijs willen zij afwisselend de kwaliteitsverbetering in de sector verpleging, verzorging en zorg thuis en de gehandicaptenzorg stimuleren en belonen, en de successen ervan onder de aandacht brengen. Voor de drie edities werden zorgorganisaties, professionals en cliëntenraden uit de VVT uitgenodigd hun verbeterprojecten in te zenden. De jury onder voorzitterschap van Jenneke van Veen, heeft alle inzendingen beoordeeld. Na werkbezoeken aan deze projecten werd de winnaar gekozen. De inzendingen laten zien dat kwaliteitsverbeteringen in het leven en de zorg voor cliënten op allerlei manieren kunnen ontstaan. Het is volgens de jury van belang dat de verbeteringen worden gezien en met elkaar gedeeld.

Krant met zorgverbeteraars

jenneke van veen verbeterprijsDe Jenneke van Veen-Verbeterprijs publiceerde kranten in 2011, 2012, 2013 en 2015 met alle projecten die zijn ingezonden om mee te dingen voor de Jenneke van Veen-Verbeterprijs. Hierin vindt u inspirerende kwaliteitsverbeteringen in de langdurige zorg. De inzendingen laten zien dat kwaliteitsverbeteringen in het leven en de zorg voor cliënten op allerlei manieren kunnen ontstaan. De initiatiefnemers vinden het van belang dat deze verbeteringen worden gezien en met elkaar worden gedeeld. Zo kunnen zorgverleners en organisaties van elkaar leren, geïnspireerd raken en goede initiatieven overnemen.

Stimuleren van kwaliteit

ActiZ, VGN, LOC Zeggenschap in Zorg en Ieder(in) zijn de initiatiefnemers van de Jenneke van Veen-Verbeterprijs. Met deze jaarlijkse prijs willen zij kwaliteitsverbetering in de langdurige zorg stimuleren en belonen, en de successen ervan onder de aandacht brengen. De jury liet zwaar meewegen in hoeverre cliënten de gerealiseerde kwaliteitsverbetering concreet ervaren. Een tweede belangrijk aspect bij de beoordeling: anderen kunnen de verbetering overnemen in hun zorg zowel intramuraal als bij zorg thuis.

Juryvoorzitter Jenneke van Veen

Tot 2011 was Jenneke van Veen hoofdinspecteur verpleging en chronische zorg van de IGZ en onder andere voorzitter van de stuurgroepen Kwaliteitskader Verantwoorde Zorg in de VVT en de gehandicaptenzorg. Bij haar afscheid hebben ActiZ, VGN, LOC Zeggenschap in Zorg en Ieder(in), als blijk van waardering voor haar inzet voor de kwaliteitsverbetering in de zorg, de ‘Jenneke van Veen-Verbeterprijs’ in het leven geroepen. Jenneke van Veen zelf was bij haar afscheid in 2010 de eerste winnaar.Krant met zorgverbeteraars.

Meer informatie