Zorgvoorbeter.nl gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. Lees meer over cookies.

www.zorgvoorbeter.nl

Thema: Eten/Drinken

Nieuwe Schijf van Vijf

De Schijf van Vijf is in maart 2016 vernieuwd. Er is veel gewijzigd. Nieuwe producten, nieuwe richtlijnen en andere indelingen. Wat is voor jou als professional belangrijk om te weten?

Nieuwe aanbevelingen

Vernieuwde Schijf van VijfDe aanbeveling is: meer groente eten (van 200 gram naar 250 gram per dag), minder vlees en meer plantaardig, zoals wekelijks een portie peulvruchten en dagelijks een handje noten. Het ideale menu bestaat uit een afwisseling van vlees, vis, peulvruchten, noten en ei. 3 koppen groene of zwarte thee per dag bevordert de gezondheid.

Keuzemenu

De nieuwe Schijf van Vijf is meer een keuzemenu geworden. De nieuwe schijf biedt varianten en interactieve keuzes. Vul op de website geslacht en leeftijd in en je krijgt een lijst adviezen en tien verschillende menu's. Hollands, maar ook Marokkaans, Turks, Surinaams, Frans en Italiaans.

Lees de samenvatting van de Schijf van Vijf op de website van het voedingscentrum.

Niet meer in de Schijf van Vijf

In de nieuwe Schijf van Vijf staan alleen producten die de meeste gezondheidswinst opleveren. Producten zoals bewerkt vlees, groente waaraan zout is toegevoegd, gezoete zuivel en harde vetten komen dus niet meer voor in de Schijf van Vijf. Lees Wat staat niet (meer) in de Schijf van Vijf? op de website van het voedingscentrum.

Nieuwe tools en handvatten

Het Voedingscentrum biedt verschillende instrumenten en handvatten die voor jou als professional heel handig zijn. We noemen er een paar.

De Schijf van Vijf voor jou

Vul geslacht en leeftijd in van je cliënt en je ziet hoe een gebalanceerde maaltijd voor hem of haar eruit ziet. Ook krijg je daarbij verschillende soorten menu’s te zien. Lees meer over De Schijf van Vijf voor jou.

Mijn Eet-update

Beantwoord samen met je cliënt 5 vragen en ontdek waar zijn of haar gezonde uitdaging ligt. Ook kun je 2 weken lang tips en trucs ontvangen om dit doel te bereiken. Lees meer over de Eet-update.

Hand-out Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheden

Dit handige overzicht voor alle leeftijden is onderverdeeld naar leeftijd en geslacht. Dus ook specifieke informatie voor ouderen. Download het overzicht (pdf).

Richtlijnen Schijf van Vijf 2016

Het Voedingscentrum heeft de Richtlijnen Schijf van Vijf (voorheen Richtlijnen Voedselkeuze) gebaseerd op de Richtlijnen Goede Voeding van de Gezondheidsraad. 

Meer

Wil je hierop reageren?

Jouw reactie

Wil je een link invoegen in de tekst? Zet deze tussen []. Voorbeeld: [www.zorgvoorbeter.nl] of [http://www.zorgvoorbeter.nl]. Velden met een (*) zijn verplicht.