Zorgvoorbeter.nl gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. Lees meer over cookies.

www.zorgvoorbeter.nl

Thema: Eten/Drinken

Vijf verschillende eetprofielen

NIVEL ontwikkelde, samen met een aantal koepelorganisaties, een valide, betrouwbare én praktisch bruikbare vragenlijst waarmee eetprofielen van cliënten in kaart gebracht kunnen worden (2006). Er zijn 5 eetprofielen (typen eters) beschreven. Inzicht in de eetprofielen van cliënten is voor zorgorganisaties van belang om hun dienstverlening op het gebied van eten en drinken beter te laten aansluiten op de voorkeuren en behoeften van hun cliënten. Het doel is om het plezier in eten en drinken en daarmee de kwaliteit van leven van cliënten te optimaliseren.

Vijf eetprofielen

  • Traditionele eter
    Eet het liefst wat hij van huis uit gewend is, hecht weinig belang aan een luxe maaltijd en houdt niet van gerechten uit de buitenlandse keuken.
  • Avontuurlijke eter
    Houdt van gerechten uit de buitenlandse keuken.
  • Gemakkelijke eter
    Lust bijna alles, vindt het fijn om samen met andere bewoners te eten en vindt een vriendelijke bejegening belangrijk.
  • Kritische eter
    Is kritisch en kieskeuring wat eten en drinken betreft en heeft een verfijnde smaak.
  • Dankbare eter
    Is niet erg kritisch of kieskeurig, klaagt nooit over het eten, heeft geen verfijnde smaak en vindt eten vooral een gezellige aangelegenheid.

Zorg en dienstverlening verbeteren

Inzicht in typen eters van cliënten is essentieel om de zorg- en dienstverlening op dit gebied te verbeteren. Dit sluit aan bij vraaggerichte zorg, waarbij het cliëntenperspectief centraal staat en de cliënt de mogelijkheid heeft om zelf te kiezen. Het past ook bij de huidige aandacht voor het verbeteren van de voedingstoestand van deze doelgroep.

Vragenlijst om maaltijdaanbod te verbeteren

Door rekening te houden met verschillende typen eters, kan de kwaliteit van leven van cliënten worden verhoogd. Zorgorganisaties die de vragenlijst door hun cliënten, eventueel met hulp van hun familielid of verzorgende, laten invullen en deze via NIVEL/Albron laten analyseren, krijgen inzicht in de ‘mix’ van eetprofielen van hun cliënten. De zorgorganisatie kan de verdeling van de typen eters vergelijken met het maaltijdaanbod. Op die manier wordt duidelijk of het assortiment voldoende breed is om alle typen eters te bedienen. De vragenlijst is ontwikkeld met behulp van een klankbordgroep van deskundigen op het gebied van verpleging & verzorging: voeding, facilitair management en zorg. De vragenlijst is door NIVEL getoetst op validiteit en betrouwbaarheid. Kijk op de website van NIVEL voor meer informatie.

Bron

Peeters, J.M., Francke, A.L., Beek, A.P.A. van, Spreeuwenberg, P.M.M., Friele, R.D., Ontwikkeling eetprofielen van cliënten van verpleeg- en verzorgingshuizen. Utrecht, NIVEL, 2006

Wil je hierop reageren?

Jouw reactie

Wil je een link invoegen in de tekst? Zet deze tussen []. Voorbeeld: [www.zorgvoorbeter.nl] of [http://www.zorgvoorbeter.nl]. Velden met een (*) zijn verplicht.