Zorgvoorbeter.nl gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. Lees meer over cookies.

www.zorgvoorbeter.nl

Zorgvoorbeter.nl krijgt een 8,0

10 maart 2014

Bezoekers van het kennisplein Zorg voor Beter zijn heel tevreden met de informatie op de website. Het gemiddelde rapportcijfer dat bezoekers aan Zorgvoorbeter.nl geven is een 8,0. Dat is het resultaat van het gebruikersonderzoek van Zorg voor Beter dat onlangs is afgerond. In totaal vulden 546 mensen een digitale vragenlijst in.

Een bezoeker: ‘Het is een informatieve site waarmee ik goed op de hoogte wordt gehouden van veranderingen die er gaande zijn, en ik vind er tips en tools die het werken makkelijker maken’. Een andere bezoeker: ‘Je kunt er veel informatie vinden over verbeterprocessen in de zorg. Je hoeft daardoor niet zelf het wiel uit te vinden’.

Banner Zorgvoorbeter.nl, 200 x 200Overzichtelijk

De bezoekers vinden het een informatieve en overzichtelijke website met goede informatie. Ze waarderen het actuele nieuws en de informatie die goed te gebruiken is in de praktijk. Veel bezoekers doen op de website nieuwe inspiratie op. Meer dan de helft van de bezoekers raadpleegt de website maandelijks voor informatie over het verbeteren van de kwaliteit van de zorg.

De informatie wordt gebruikt voor:

  • instructie van zorgmedewerkers (57%)
  • bijscholing en opleiding (55%) 
  • in de directe toepassing in de zorg voor cliënten (50%),
  • voor beleidsplannen (26%), en
  • implementatietrajecten (24%).

De bezoekers zijn staf-, kwaliteits- of beleidsmedewerker (19%), verzorgenden (18 %), verpleegkundigen (18%) en docent of praktijkopleider (14%) en teamleiders (8%). Het overgrote deel werkt in een verpleeghuis, thuiszorg of woonzorgcentrum (68%). Francisca Hardeman, projectleider van Zorg voor Beter: ‘We zijn blij dat we verschillende lagen van de organisatie bereiken. Dat is een voorwaarde om kwaliteitsverbeteringen succesvol door te voeren.’

Wensen toekomst

Het gebruikersonderzoek geeft ook waardevolle informatie over de wensen en behoeften van bezoekers. Zo wordt meer verdieping, praktijkvoorbeelden en meer onderwerpen op prijs gesteld, zoals palliatieve zorg, Francisca Hardemanbewegen en nieuwe ontwikkelingen in de zorg. Ook geven bezoekers aan dat ze graag meer ervaringen willen uitwisselen, digitaal of via bijeenkomsten.
Hardeman: ‘De suggesties uit het gebruikersonderzoek hebben we meegenomen in de plannen voor komend jaar. Zo zijn we hard bezig om een nieuw thema palliatieve zorg samen te stellen. Dit jaar zullen we ook meer praktijkvoorbeelden en informatie over de hervormingen in de langdurige zorg toevoegen. Daarnaast gaan we dit jaar bijeenkomsten organiseren zodat mensen daar ook ervaringen kunnen uitwisselen.’

Nieuwe media

Ook de nieuwe media rukken op in de zorgsector. Ongeveer een kwart van de mensen geeft aan een smartphone, tablet of apps voor hun werk te gebruiken (en 50 procent voor privégebruik). Zorg voor Beter speelt hierop in en is bezig om samen met mensen uit de praktijk een App voor risicosignalering te ontwikkelen. Het gebruikersonderzoek krijgt nog een vervolg met een meer kwalitatief onderzoek waarbij bezoekers telefonisch geïnterviewd worden en een groepsbrainstorm.

Aantal bezoekers stijgt snel

Het aantal bezoekers van het kennisplein Zorg voor Beter is het afgelopen jaar flink gestegen. In 2013 is het aantal bezoekers bijna verviervoudigd (van 5.000 naar 19.000 unieke bezoekers per maand). De nieuwsbrief heeft nu 7.600 abonnees en Zorg voor Beter heeft 8.500 volgers op twitter.

Attendeer je collega's!